تحلیلی از اقدامات آمریکا علیه ایران با تاثیر از دو سلسله عوامل

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسام‌الدین آشنا با انتشار مطلبی تحت عنوان "سایه و همسایه" درخصوص تلاش‌های آمریکا و توسل به عوامل نیابتی برای تحمیل فشار حداکثری بر ایران در توییتر اعلام کرد: اقدامات آمریکا علیه ایران طی دهه‌های اخیر متاثر از دو سلسله عوامل اصالتی و نیابتی بوده است.

عوامل اصالتی شامل ماهیت استکباری آمریکا، قطع نفوذ آمریکا با پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ گفتمانی و تعارض منافع منطقه‌ای و عوامل نیابتی شامل اثرگذاری رقبای منطقه‌ای ایران و متحدان منطقه‌ای آمریکا بر سیاست خارجی آن علیه ایران است.

در سال‌های اخیر به‌رغم تلاش ایران برای کاهش اثر برخی عوامل اصالتی، نسبت به کاهش آثار عوامل نیابتی کم‌توجهی،کم‌کاری و گاه سوء مدیریت شده در نتیجه برخی مشکلات ایجاد شده در مسیر کاهش عوامل اصالتی نیز ناشی از مداخله فعال عوامل نیابتی است.

تحریم‌های تحمیل شده بر ایران در دوران ترامپ و اوباما اگر چه از نظر ظاهری با یکدیگر شباهت دارند اما از نظر ماهیت متفاوت هستند. تحریم اوبامایی بیشتر کاربردی ابزاری داشت. چراکه برای راضی‌کردن ایران به مذاکره هسته‌ای طراحی شده‌ بود اما فشار حداکثری برای تنبیه ایران بابت مذاکره منتهی به برجام و برای از بین بردن امکان هرگونه مذاکره‌جدید و مفید طراحی شده‌ است.

یران از لحاظ حیثیتی نمی‌توانست مجدد با ترامپ مذاکره کند درنتیجه پاسخ‌های احتمالی ایران به خروج آمریکا از برجام یا مقاومت حداکثری نتیجه‌ای جز تداوم تحریم‌ها به‌دنبال نداشت.

به‌نظر می‌رسد فشار حداکثری با هدف ناتوان‌سازی راهبردی ایران در عرصه‌های داخلی،خارجی،اجتماعی،اقتصادی و حذف ایران از مسیرهای ارتباطی جهانی و محرومیت  از مزیت‌های جغرافیایی و ژئوپلیتیکی طراحی و اجرا شده ‌است.

متحدان آمریکا و رقبای منطقه‌ای ایران هر چه در توان دارند انجام می دهند تا ایران به‌ هزینه آمریکا تحریم،تضعیف و در نهایت ناتوان شود که در صورت موفقیت،ایران را به سوی کاهش توان ملی، تمرکزگرایی بیشتر، فساد فزاینده و شورش‌های فراگیر ‌خواهد راند.

در جریان ترور سردار سلیمانی،آمریکایی‌ها حاضر شدند تبعات احتمالی را بپذیرند. اما در عوض،توان راهبردی ایران برای رفتار تهاجمی و پاسخ سخت به تحریم حداکثری در سطح منطقه را تضعیف کنند چراکه این یکی از خواسته‌های اصلی رقبای منطقه‌ای ایران از آمریکا بوده‌ است تا راهی بی‌بازگشت پیموده شود.

پاسخ مناسب ایران به فشار حداکثری،رایزنی مجدد با آمریکا یا حتی اروپا،چین و روسیه بدون توجه به فشارهای رقبای منطقه‌ای بر آمریکا نیست. به‌نظر می‌رسد مشکل اصلی ایران بیشتر در منطقه است و در عین توجه به عرصه بین‌الملل باید از منطقه شروع کند تا به دیگران برسد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام