نتیجه حضور ۱۴ بانک و صندوق در حراج اوراق بدهی/ شرایط حراج ۱۱ هزارمیلیاردی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی با اعلام نتیجه حراج دیروز اوراق بدهی دولتی اعلام کرد: 5 بانک و 9 صندوق سرمایه‌گذاری اقدام به ثبت سفارش‌ به ارزش 5.72 هزار میلیارد تومان در سامانه‌های بازار بین‌بانکی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران کردند.

وزارت اقتصاد نیز با فروش 1.99 هزار میلیارد تومان ارواق شامل 610 میلیارد تومان اوراق " اراد33 " با بازده 18.2 درصدی و 1.37 هزار میلیارد تومان اوراق " اراد35 " با بازده 17 درصدی موافقت کرد و فروش این اوراق به نهادهای مالی برنده توسط کارگزاری بانک مرکزی در سامانه معاملاتی بورس ثبت شد . 

همچنین سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در فرآیند خارج از حراج و از طریق بورس حدود 2.39 هزار تومان میلیارد تومان اوراق "اراد33" و 620 میلیارد تومان  اوراق "اراد35" را با قیمت های کشف شده در حراج خریداری کردند. در مجموع، 4.99 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولت از سوی توسط بانک‌ها، نهادهای مالی و سایر سرمایه‌گذاران خریداری شد.

براساس این گزارش، کارگزاری بانک مرکزی ، سه شنبه آینده 24 تیر ، اقدام به عرضه مرحله هفتم حراج اوراق بدهی دولتی و برای فروش به بانک‌ها ، موسسات اعتباری غیربانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های تأمین سرمایه خواهد کرد  که شامل اوراق مرابحه عام، کوپن‌دار و با تواتر پرداخت سود شش‌ماهه به شرح زیر است:

1

براین اساس ، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند نسبت به ارسال سفارش‌ تا ساعت 12 یکشنبه آینده 22 تیر و از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند. دیگر متقاضیان خرید هم در همان روز و ساعت و از طریق سامانه مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اقدام کنند.
 
وزارت اقتصاد الزامی به پذیرش پیشنهادات یا فروش کلیه اوراق عرضه شده در حراج ندارد.همچنین بر اساس جزء 4 بند ک تبصره 5 قانون بودجه سال 99، بانک مرکزی تنها مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت در بازار ثانویه اوراق است.
بنابراین در چارچوب قوانین، بانک مرکزی مجاز به خرید اوراق مالی اسلامی در بازار اولیه نبوده و نمی‌تواند در فرآیند برگزاری حراج، اوراق بدهی دولتی را با هدف تامین مالی دولت خریداری کند.
همچنین، کارگزاری بانک مرکزی تامین‌کننده زیرساخت معاملات و برگزارکننده حراج فروش اوراق به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی عضو بازار بین‌بانکی است و تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق به فروش رفته در بازار اولیه ندارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام