بورس مرکز تامین ۶ میلیارد دلاری توسعه طرح‌های نفتی شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان نفتی مشترک یاران با بیان اینکه شرایطی که اکنون درآن به سر می‌بریم به دلیل شیوع کرونا و فشار تحریم‌ها سخت است، ‌گفت:‌ در صنعت نفت با وجود مشکلات موجود سعی کردیم تا فشار بر مردم کمتر شود.

وی افزود: بخشی از نیاز مردم مانند مواد شوینده و بهداشتی در این ایام توسط صنایع نفت و پتروشیمی تامین می‌شود این مواد با اولویت یک و بدون وقفه در مدار تولید است. در این میان برخی از البسه مورد نیاز و مواد ضدعفونی‌کننده از این طریق تامین شده است. موضوع دیگر در این زمینه اشتغال و معیشت مردم است. این موضوع دغدغه صنعت نفت نیز بشمار می‌آید از همین رو با وجود اینکه در این شرایط با کمبود منابع روبرو هستیم اما تلاش شده با تعریف پروژه‌ها،‌ اشتغال و کار مولد زنده نگه داشته شود.

این عضو کابینه تاکید کرد: به دلیل تحریم‌ها،‌ تولید نفت ایران کم است اما شرایط اینگونه باقی نمی‌ماند. بنابراین باید ظرفیت تولید را افزایش دهیم تا هر زمانی که لازم شد تولید در کمترین زمان ممکن افزایش یابد. در هیچ شرایطی تسلیم نمی‌شویم و با قدرت کار می‌کنیم، توسعه و برداشت از میادین مشترک نفت و گاز از ابتدا ضرورت بوده و یک اصل بشمار می‌رود.

زنگنه با بیان اینکه تولید در میدان مشترک پارس جنوبی در ۲۷ فاز در جریان است،‌ ادامه داد: ۲ فاز این میدان به دلیل تحریم‌ها عقب افتاد که توسط شرکت ایرانی در حال توسعه است. پتروپارس در پارس جنوبی قرارداد جدیدی امضا نکرده با خروج شرکت توتال و شرکت چینی، پتروپارس که تا پیش از این ۲۰ درصد از قرارداد را به خود اختصاص داده بود بطور کامل مسئول اجرای آن شد.

وی عنوان کرد:‌ در بخش خشکی پارس جنوبی نیز ۲ پالایشگاه باقی مانده که اولین واحد آن سال جاری وارد مدار می‌شود و دومین آن نیز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. ثابت شده میدان بلال مستقل نیست و یال شرقی پارس جنوبی بشمار می‌رود،‌ توسعه این میدان در دستور کار قرار گرفته است. همچنین توسعه میادین فرزاد بی، ‌فروزان و پایدار غرب و آبان نیز در مدار است. تا پایان این دولت تمام میادین مشترک نفتی و گازی ایران به سامان رسیده و همگی دارای قراردادهای مطمئن واقعی با شرکت‌های توانمند هستند. 

وزیر نفت با تاکید بر اینکه در گذشته میدان نفتی یاران در دو قالب شمالی و جنوبی توسعه داده می‌شد،‌ گفت: اکنون این میدان در قالب قرارداد جدید بصورت یکپارچه توسعه پیدا می‌کند. آی پی سی نوع قرارداد تکامل یافته بیع متقابل سنتی است و همانگونه که بیع متقابل نیز در زمان خود مخالفانی داشت،‌ آی پی سی نیز با مخالفت روبرو است. 

زنگنه تاکید کرد:‌ در قراردادهای جدید نفتی، بهره‌برداری نیز دیده شده و بازپرداخت پاداش پیمانکار منوط به تولید خواهد بود. در این مورد پاداش ۲.۵ دلاری در هر بشکه در نظر گرفته شده که به ازای تولید اضافه پرداخت می‌شود.ایران نمی‌تواند مسایل نفت را با روش‌های ۱۰۰ سال پیش اداره کند،‌ روش‌های جدید از طریق شرکت‌های اکتشاف و تولید باید پیگیری شود.

وی از مصوبه ۶ میلیارد دلاری شورای اقتصاد برای تکمیل طرح‌های نفتی خبر داد و گفت: ‌این اعتبار از طریق بازار سرمایه انجام خواهد شد. تلاش این است تا زنجیره صنعت نفت ایجاد شود تا سایر بخش‌های تولید نیز تحریک شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام