حل مشکلات صنعت بزرگ بورس، تامین مالی بنگاه ها، پروانه معادن راکد و ...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حجت الله فیروزی در خصوص اولویت های کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خانه ملت گفت: تامین مالی بنگاه های تولیدی یکی از اصلی ترین اولویت ها است زیرا نمی توان انتظار جهش تولید داشت اما منابع موردنیاز شرکت های تولیدی را تامین نکرد. برای تحقق این مهم باید منابع مالی بانک‌ها و بخش خصوصی به سمت تولید هدایت شود.

وی افزود: در حال حاضر شرکت های تولیدی برای تامین سرمایه در گردش ناچارند تسهیلات گران قیمت از بانک ها دریافت کنند که در پرداخت اقساط آن با مشکلات بسیاری روبرو هستند. اجرای قوانین معطل مانده در حوزه صنعت و معدن و حذف قوانین زائد یکی دیگر از برنامه ها است چراکه قوانین و مقررات دست و پاگیری در این حوزه وجود دارد که از تحقق جهش تولید جلوگیری می کند.

این نماینده مجلس اصلاح نحوه نظارت بر مجموعه های دولتی در حوزه معدن و صنعت را ضروری دانست و ادامه داد: از آنجایی که نظارت بر مجموعه‌های دولتی سنتی است، اثرگذار نبوده و باید روش نظارت تغییر کرده و مستمر، تخصصی و کارآمد شود. همچنین رسیدگی به مشکلات صنعت خودروسازی یکی از اصلی ترین اولویت ها است و اعضای کمیسیون بر ضرورت ارتقا کیفیت، کاهش قیمت و اصلاح سازوکار عرضه و تقاضا خودرو اتفاق نظر داشتند.

فیروزی بر لزوم تهیه اطلس صنعتی و معدنی برای هر استان تاکید و عنوان کرد: از آنجایی که درحال حاضر نقشه راهی در این حوزه ها وجود ندارد، مجموعه‌ های دولتی بدون توجه به اولویت ها و دغدغه ها برنامه ریزی  می کنند. وزارت صنعت باید پروانه بهره وری معادن راکد را لغو کرده یا به صاحبان آن برای فعال کردن این معادن مهلت زمانی معینی دهند.

وی با بیان اینکه توجه به مشکلات قطعه سازان یکی دیگر از برنامه ها است، اضافه کرد: از آنجایی که توسعه صنایع پیشران موجب اشتغالزایی و حرکت چرخ اقتصاد و تولید می شود، اعضای کمیسیون بر توجه به مشکلات این حوزه و رفع آنها تاکید دارند. تامین ارز موردنیاز شرکت های تولیدی برای واردات مواد اولیه یکی از ضرورت ها و طراحی سازوکاری مناسب برای جلوگیری از ضبط و مصادره کارخانجات به دلیل دیون بانکی نیز از اصلی ترین اولویت ها است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام