سهام دو زیرمجموعه بزرگ بانک ملت عرضه اولیه می شود

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد بیگدلی از برنامه بانک ملت برای عرضه اولیه سهام گروه مالی ملت و سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت در بورس طی ماه‌های آتی خبر داد و به بورس 24 گفت: گروه مالی ملت به عنوان یکی از بزرگترین گروه های مالی با سرمایه ثبتی 1.2 هزار میلیارد تومان، سهامدار عمده شرکت‌های ارزشمند بورسی تامین سرمایه بانک ملت با ارزش بازار 1.1 هزار میلیارد تومان، بیمه ما با ارزش بازار 2.5 هزار میلیارد تومان، واسپاری ملت با ارزش بازار 1.3 هزار میلیارد تومان و شرکت‌های بزرگ دیگری مانند سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت، صرافی ملت و کارگزاری بانک ملت است که خدمات کامل بازار پول و سرمایه را ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: گروه مالی ملت به عنوان سهامدار غیرکنترلی در شرکت‌هایی مانند بیمه البرز، بیمه آسیا، تامین سرمایه امین، توسعه صنایع و صادرات فارس، آهن و فولاد بافق و برخی از شرکت های پالایشی دارای کرسی هیات مدیره است که با هماهنگی‌های انجام شده تعدادی از این شرکت‌های غیربورسی نیز در سال جاری در بورس تهران عرضه خواهند شد.

این مقام مسئول درخصوص سایر ویژگی های بنیادی گروه مالی ملت افزود: سبد سرمایه‌گذاری بورسی کوتاه‌مدت این شرکت که در یک سال گذشته با رشد چشمگیری مواجه شده نیز شامل سهام بنیادی و ارزشمند بازار از قبیل بانک های برتر، فولاد مبارکه، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، پالایشگاه اصفهان و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است و این نشان می دهد گروه مالی ملت علاوه بر سرمایه‌گذاری مدیریتی و بلندمدت در شرکت‌های تخصصی حوزه بازار پول و سرمایه از فرصت‌های موجود در این بازار نیز به نحو مناسبی استفاده می کند.

بیگدلی عنوان کرد: گروه مالی ملت به عنوان یکی از نهادهای مالی ثبت شده نزد سازمان بورس در شرکت فرابورس و بورس انرژی دارای کرسی هیات مدیره است و در سایر ارکان نیز دارای سهام قابل توجهی است. لذا می‌توان این گروه را از مهمترین هلدینگ‌های فعال در بازار سرمایه عنوان کرد که ضمن تاکید بر هدف سودآوری بر تصمیمات راهبردی بازار سرمایه نیز تاثیرگذار است.

وی درباره وضعیت عملیاتی و سودآوری گروه مالی ملت توضیح داد: از منظر سودآوری، سود تلفیقی گروه مالی ملت در سال مالی منتهی به اسفند 98  بالغ بر 1.5 هزار میلیارد تومان بوده که حاکی از رشد 50 درصدی سود تلفیقی در مقایسه با سال مالی 97 است. سود شرکت اصلی نیز افزون بر 1.3 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سود سال قبل رشد نزدیک به 80 درصدی را تجربه کرده است.

مدیرعامل بانک ملت از شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت هم به عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذار بزرگ و تاثیرگذار در بازار سرمایه نام برد و گفت: این شرکت با سرمایه 300 میلیارد تومانی بخش عمده‌ای از سبد سرمایه‌گذاری را به سهام شرکت‌های فولاد مبارکه، بیمه البرز، بیمه آسیا، ملی مس و بانک ها اختصاص داده و ارزش روز سبد سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی آن نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان است. ضمن آنکه سود سال مالی منتهی به اسفند 98 حدود 318 میلیارد تومان بوده و گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی مقبول بوده که حاکی از شفافیت عملکرد و رویکرد حرفه‌ای است.

بیگدلی درخصوص برآورد قیمت سهام این شرکت ها در زمان عرضه تصریح کرد: اظهار نظر در مورد این موضوع منوط به گزارش های ارزشگذاری است اما با عنایت به ارزش فعلی و مدیریتی سهام شرکت‌های موجود در سبد سرمایه گذاری گروه مالی ملت و  سبد سرمایه گذاری شرکت توسعه معین ملت، قیمت واقعی سهام این دو شرکت در زمان عرضه بسیار بیشتر از ارزش دفتری کل سرمایه گذاری های آنها خواهد بود و سود متنابهی را برای بانک ملت و گروه مالی ملت به ارمغان خواهد آورد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام