بلغارستان و کرواسی هم به اتحادیه اروپا می پیوندند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، برای نخستین بار در پنج سال اخیر، بلغارستان و کرواسی موفق شدند به عضویت ساز و کار تبادل اروپایی ( آخرین پیش‌نیاز پیوستن به منطقه پولی یورو ) درآیند و از اول اکتبر 2020 فعالیت بخش بانکی و مالی آنها تحت نظر بانک مرکزی اروپا خواهد بود.

بر اساس این گزارش، پیش‌ از این آندری پلنکوویچ نخست‌‌وزیر کرواسی با اشاره به آماده شدن برای پیوستن به سازوکار تبادل اروپایی موسوم به ERM-۲ اعلام کرده بود که هدف استراتژیک، پیوستن به منطقه پولی یورو تا سال ۲۰۲۴ خواهد بود و طی ده سال گذشته روند ادغام تدریجی نظام پولی آغاز شده بود.

اکنون ۷۵ درصد ذخایر ارزی کرواسی را یورو تشکیل می‌دهد و برای پیوستن به این منطقه باید نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی را به زیر ۶۰ درصد برساند.

تمایل کرواسی برای پیوستن به یورو در شرایطی مطرح می‌شود که سایر کشورهای اروپایی موضع انتقادی نسبت به این پیمان پولی را تغییر نداده‌اند. برای مثال از زمان قدرت گرفتن دولت ویکتور اوربان در مجارستان،بوداپست فاصله را با مواضع منطقه یورو افزایش داده و هنوز به عضویت درنیامده است.

دولت و بانک مرکزی مجارستان تاکنون بارها اعلام کرده‌اند تا زمانی که اقتصاد مجارستان به استحکام مناسبی نرسد به منطقه یورو نخواهد پیوست.

گئورگ ماتولسکی رئیس بانک مرکزی مجارستان پیش‌ از این یورو را اشتباهی استراتژیک خوانده بود که هرگز نباید اتفاق می‌افتاد.چراکه ارز واحد اروپایی  تاثیرگذار نبوده و به هیچ یک از اهداف از پیش تعیین‌شده نرسیده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام