دلایل رشد بورس و ۱۰ پیشنهاد برای مدیریت بهینه نقدینگی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی افزایش ورود نقدینگی به بورس ایران و اهمیت ویژه این بازار نزد دولت و نظام و بازدهی خیره کننده شاخص ، انجمن توسعه سرمایه گذاری حرفه ای با صدور بیانیه ایی ، 10 پیشنهاد برای مدیریت بهینه نقدینگی مطرح ، ضمن اعلام فرصت و تهدید حساس ، خواهان بیان نقطه نظرات و دیدگاه های کارشناسان در محیط های علمی شد .

متن بیانیه :

همان گونه که آحاد مردم و همه سرمایه گذاران مطلع هستند، بازارسرمایه طی چند ماهه گذشته از اقبال عمومی برخوردار شده است. به طوری که صدور روزافزون کدهای معاملاتی و تقاضای مشارکت چهار میلیون نفری درعرضه های اولیه، مؤید حضور مستمر مردم با سرمایه های خرد و کلان در بازار سرمایه است .

تصمیم ها و گشایش های تاریخی به ویژه عنایت مقام معظم رهبری در صدور مجوز آزادسازی سهام عدالت، حمایت همه جانبه دولت ، سیاست های هم گرایانه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و درایت و پختگی ریاست سازمان در کنار انسجام و همکاری کلیه نهادهای مالی ، موجب هدایت نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه شد.

انجمن توسعه سرمایه گذاری حرفه ای، با قدردانی از تلاش های صورت گرفته کلیه دست اندرکاران، عموم مردم و سرمایه گذاران نهادی، مواردی را جهت مدیریت بهینه نقدینگی موجود در بازار پیشنهاد می کند :

● افزایش سهم شناور آزاد شرکت ها در بازارهای بورس و فرابورس

● موافقت در تسریع افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس

● افزایش سرمایه از محل صرف سهام

● افزایش مشوقهای مالیاتی جهت بهبود سهم شناور آزاد شرکت ها

● تسریع در فرآیند پذیرش شرکتهای متقاضی ورود

● ایجاد رگولاتوری در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی با هدف رفع موانع موجود به ویژه در صنعت پالایشگاهی

● واگذاری سهام مدیریتی بنگاه های اصل 44 قانون اساسی به بخش های واقعی اقتصاد

●حل مشکلات صنعت خودرو و تسریع در کاهش محدودیت قیمت گذاری کالاهای اساسی

● توجه بیشتر به توسعه پایدار و متوازن ارکان بازار سرمایه، تسهیل فرآیندها و گشایش فضای کسب و کار در آن

● لزوم گسترش فرهنگ سهامداری و آموزش مستمر به سرمایه گذاران از طریق رسانه ملی و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه

انجمن توسعه سرمایه گذاری حرفه ای تاکید دارد در شرایط کنونی بازار سرمایه در موقعیتی حساس قرار دارد. از یک سو، استفاده حساب شده و مناسب از پتانسیل های این بازار می تواند زمینه ساز رشد اقتصاد و ایجاد اشتغال پایدار باشد و از سوی دیگر بی توجهی و عدم اتخاذ تدابیر مناسب، تاثیرات مخربی بر پیکره این بازار گذاشته و باعث سلب اعتماد عمومی خواهد شد.

انجمن توسعه سرمایه گذاری حرفه ای با ارج نهادن به دغدغه های خیرخواهانه برخی از منتقدان و فعالان بازار که در خلال هفته های گذشته بیان شده است، خواهان امعان نظر این شخصیت ها به حساسیت های کنونی اقتصاد کشور بوده و این دسته از فرهیختگان را به طرح نقطه نظرات و دیدگاه های کارشناسی خود در محیط های علمی و حرفه ای دعوت می کند.

امید است با همدلی همه ارکان بازار سرمایه، بیش از پیش شاهد ارتقا جایگاه این بازار و افزایش کاراییهای آن در پهنه اقتصاد کشور باشیم.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام