سفارش فروش ۱.۶ میلیون سهام عدالت / علت لغو فروش برخی مشمولان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین فهیمی درباره میزان فروش سهام عدالت از طریق بانک‌ها و کارگزاری‌ها به مهر گفت: علی رغم تمام اشکالات که بطور اجتناب ناپذیر تاخیرهایی را به همراه داشته، آخرین آمار نشان می‌دهد ۱.۶ میلیون نفر سفارش فروش بخشی از سهام عدالت را در سامانه‌های بانک‌ها و شرکت‌های کارگزاری ثبت کرده‌اند که از مجموع ۲۷۵۰ میلیارد تومان رقمی بالغ بر ۲.۶ هزار میلیارد تومان به حساب مشمولان واریز شده و ۱۵۰ میلیارد تومان باقیمانده نیز در فرایند تسویه قرار دارد که امید می رود این مبلغ بعد از فرارسیدن مهلت تسویه و رفع اشکالات مربوط به اطلاعات بانکی و ارتباطی مشمولان به حساب آنها واریز شود.

وی درباره علت تأخیر در واریز وجه توضیح داد: اولویت نخست شرکت سپرده گذاری مرکزی، بانک‌ها و شبکه کارگزاری در فروش سهام عدالت، حفاظت و صیانت از دارایی‌های مشمولان سهام عدالت است تا از سو استفاده‌های احتمالی در این زمینه جلوگیری شود به طوری که هیچ فردی غیر از سهامدار، امکان سفارش گذاری برای فروش سهام را نداشته باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه مشمولان سهام عدالت بصورت حضوری و الکترونیکی در بازار سرمایه احراز هویت نشدند و تنها از طریق ارائه شماره شبای بانکی و تلفن همراه احراز هویت آنها انجام شده لذا مشمولانی که اطلاعات هویتی آنها با کوچک‌ترین مشکلی روبرو بوده از مرحله سفارش گیری حذف شده‌اند.

فهیمی افزود: بنابراین سفارش فروش تعدادی از مشمولان سهام عدالت به دلیل نقایص فوق لغو شده و سهام آنها اصلاً به فروش نرفته تا پول آن را دریافت کنند، زیرا برای بانک، کارگزاری و شرکت سپرده گذاری مرکزی باید مسجل شود درخواست فروش سهام عدالت حتماً از سوی سهامدار وارد سامانه‌ها شده است نه شخصی دیگر. این افراد باید با مراجعه به سامانه sahamedalat.ir یا با مراجعه به بانک یا کارگزار مشکل هویتی را برطرف و از اجرای سفارش فروش مطمئن شوند.

وی با اشاره به لزوم صحت شماره شبا مشمولین عنوان کرد: موضوع مهم دیگر این است که وجوه حاصل از فروش سهام عدالت باید به حساب فرد واریز شود. اما مواردی وجود دارد که شماره شبای بانکی تعدادی از مشمولان اشتباه، راکد یا مسدود بوده و به همین علت این وجوه به حساب آنها واریز نشده است و این افراد نیز باید اطلاعات بانکی را اصلاح کنند.

فهیمی در زمینه وضعیت سهام عدالت متوفیان نیز گفت: ۲.۵ میلیون نفر از وراث متوفیان سهام عدالت باید منتظر اطلاعیه‌های این شرکت در خصوص انتقال سهام عدالت اموات باشند. شرکت سپرده گذاری مرکزی در تلاش است تا در گام دوم فرایند آزادسازی سهام عدالت، وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان را از طریق الکترونیکی فراهم کند. کارشناسان شرکت سپرده گذاری مرکزی در حال انجام آزمایش های نهایی روی میز خدمت یکی از سامانه‌های این شرکت هستند تا تمامی فرایندهای انتقال سهام عدالت متوفیان غیر حضوری انجام شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام