علت اختلال معاملات آنلاین کارگزاری‌ها / مشکل سه شرکت ربطی به کل بازار ندارد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حجت‌الله فرهنگیان از اینکه بسیاری از فعالان بورس اختلال ۳ کارگزاری مفید، آگاه و فارابی را معادل اختلال کل بازار می‌گیرند گلایه کرده و به دنیای اقتصاد گفت: اختلال این سه کارگزاری را نباید معادل اختلال کل بازار تلقی کرد. متاسفانه وقتی این سه کارگزاری با اختلال مواجه می‌شوند رسانه‌ها تیتر می‌زنند اختلال سنگین در تمام سامانه‌های معاملاتی! در حالی که پاسارگاد درست کار می‌کند با اینکه حجم و فشار بالایی روی آنان است.

وی افزود: پاسارگاد در سال گذشته روزانه ۲.۵ هزار کاربر برای معاملات داشت اما در ماه‌های اخیر این رقم زیر ۱۰ هزار معامله نیست. الان هم موجی راه افتاده که فعالان بازار از شرکت‌هایی مثل مفید و آگاه به کارگزاری‌های دیگر مهاجرت کنند. بنابراین اختلال این سه کارگزاری را نباید اختلال کل بازار بدانیم.  حجم معاملات سه سامانه بزرگ معاملات آنلاین بورس قابل مقایسه با کارگزاری‌های دیگر نیست. بیشتر بازار را سامانه‌های معاملات سه کارگزاری مفید، آگاه و فارابی پوشش می‌دهند.

این مقام مسئول درخصوص وضعیت سرورهای شرکت‌های فعال در بازار سرمایه توضیح داد: برخی کارگزاری‌ها مانند آگاه، مفید و فارابی از oms خود جدا نمی‌شوند. یعنی oms و سیستم عاملی که به آنها سرویس می‌دهد متعلق به آنها است. در مقابل نیز برخی کارگزاری‌ها از دو شرکت رایان هم‌افزا و داتکس به‌عنوان دو شرکت بزرگ ارائه‌دهنده سامانه معاملات برخط سرویس می‌گیرند. شرکت داتکس، OMS چند کارگزاری را که مهم‌ترین آنان پاسارگاد است تامین می‌کند. شرکت‌های خصوصی در حوزه زیرساخت‌های معاملاتی با سیلی صورت را سرخ نگه می‌دارند و درآمد آنان هیچ تناسبی با هزینه‌ها ندارد.

فرهنگیان مشکل اختلال در سیستم‌های معاملاتی را به دلیل بی‌توجهی مدیران کارگزار‌ی‌ها به بخش IT دانست و عنوان کرد: کارگزاری‌ها تفکر IT ندارند. فکر می‌کنند مسوول IT صبح به صبح می‌آید دکمه را می‌زند، سرور را روشن می‌کند و به آنان نشان نمی‌دهد چه می‌کند تا پول بگیرد. البته اخیرا که آگاه و فارابی دچار اختلال شده‌اند کمی ترسیده و برای هزینه در بخش IT دست به جیب شده‌اند. نگاه کارگزاری‌ها و شرکت‌های بورسی به IT ارباب-رعیتی است و برای آنان در حکم پیمانکار هستیم. در حالی که حوزه IT دستور و خواهش برنمی‌دارد و باید در زمان مناسب هزینه کرد تا بعد از یکی دو سال نتیجه هزینه مشخص و مشکل حل شود.

وی درباره دلیل دیگر تمایل نداشتن مدیران کارگزاری برای هزینه در بخش IT گفت: کارگزاری‌ها نیروی انسانی را با نیروهای IT مقایسه می‌کنند. در حالی که این مقایسه غلط است. نیروهای کارگزاری بیشتر اپراتور هستند و متوسط حقوق آنها پایین است اما کارگزاری‌ها تسهیلاتی برای آنان قائلند و دست را باز می‌گذارند که از کنار ترید درآمد داشته باشند اما نیروی IT نمی‌تواند این‌طور کسب درآمد کند. برای همین هم می‌بینیم که نیروهای متخصص در این حوزه گاه گذرنامه به دست آماده مهاجرت هستند.

بنابراین گزارش، شرکت داده پردازان تدبیر سرمایه (داتکس) و رایان هم‌افزا دو شرکتی هستند که به کارگزاری‌ها سامانه معاملات برخط (OMS) ارائه می‌دهند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام