تایدواتر و راه آهن تفاهم نامه ملی و ۱.۶ تا ۲ هزار میلیارد تومانی امضا کردند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، تفاهمنامه توسعه حمل و نقل ریلی غلات از بنادر به مرکز لجستیک آپرین تهران با حضور وزیر راه و توسط سعید رسولی و حسین زارعی مدیران عامل شرکت راه آهن و هلدینگ بورسی تایدواتر امضا شد.

براساس این گزارش، این تفاهمنامه ملی شامل سرمایه گذاری 1.6 تا دو هزار میلیارد تومانی خرید 600 دستگاه واگن باری فله و کانتینربر ، احداث سه سیلو در منطقه لجستیک آپرین و بنادر رجایی و امام برای حمل و نقل غلات از بنادر به مرکز لجستیک آپرین و با هدف تسهیل بیشتر حمل مستقیم و منظم کالاهای اساسی از این دو بندر برای جابجایی بار در کشور است.

همچنین این تفاهم نامه در اجرای بندهای 24 و 25 سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه "ابلاغی مقام معظم رهبری" در خصوص اولویت توسعه حمل ونقل ریلی و ایجاد مزیت رقابتی در این بخش با مشارکت بخش خصوصی به امضا رسید.

افزایش سهم راه‌آهن در جابجایی بار، حفظ محیط زیست، کاهش مصرف سوخت و آلاینده ها، کاهش آمار تصادفات رانندگی، تشویق بخش خصوصی به انجام سرمایه‌گذاری و نوسازی ناوگان ریلی باری در گردش، اجرای مصوبات ستاد مراکز لجستیک کشور، حمایت بیشتر از توسعه ترانزیت ریلی کالا و اتصال شبکه ریلی به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی در مبادی ورودی و خروجی در کریدور شمال - جنوب از مهمترین مزیت های امضای این تفاهم نامه بین شرکت راه آهن و شرکت تایدواتر خاورمیانه است.

در این تفاهم نامه ، شرکت راه آهن متعهد است نسبت به صدور مجوزهای مورد نیاز سرمایه گذاری طبق ضوابط و مقررات و اختیارات قانونی و جانمایی اراضی مورد نظر در مرکز لجستیک آپرین و تحویل اراضی به سرمایه‌گذار برای آغازاجرای پروژه‌های یادشده اقدامات لازم را به عمل آورد.

همکاری لازم با سازمان بنادر و دریانوردی به منظور اخذ مجوزهای قانونی جهت اتصال خطوط ریلی اسکله‌های بنادر امام و شهید رجایی به شبکه منظور افزایش تردد قطارهای برنامه‌ای و انجام اقدامات مورد نیاز به منظور استفاده سرمایه ‌گذار از تسهیلات مالی موضوع ماده  12 قانون رفع موانع تولید و برخورداری سرمایه گذار از مزایای تبصره یک ماده 66 قانون مبنی بر دسترسی آزاد به شبکه ریلی کشور ازدیگر توافقات دو طرف در اجرای این تفام نامه است.

وزیر راه : آپرین بعد از 40 سال حلقه مهم شد

در این رابطه محمد اسلامی وزیر راه با اشاره به اینکه با این تفاهم نامه بین راه آهن و شرکت تایدواتر گام مهم و راهبردی برداشته شد، اعلام کرد: بعد از  40 سال که فقط نامی از آپرین مطرح بود، طرح جامع لجستیک و سهم راه‌آهن منجر شد تا این منطقه یکی از حلقه‌های مهم در حمل و نقل مکانیزه غلات باشد .

وی با تاکید بر مردمی شدن اقتصاد با هدف ماندگاری و شکوفایی و لزوم تصمیم‌گیری سهل و روان برای جلب اعتماد بخش خصوصی ، افزود: همین که 42 هزار سهامدار تایدواتر در این رویداد با سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومانی مشارکت دارند ، نشانه مردمی شدن اقتصاد و حضور بخش خصوصی واقعی است.  

اسلامی ادامه داد: سال گذشته در برابر جابجایی 560 و 47 میلیون تنی بار توسط حمل و نقل جاده‌ای و حمل و نقل ریلی ، سهم تخلیه و بارگیری در بنادر از 147 میلیون تن سال 97 به 172 میلیون تن رسید که نشان دهنده ضرورت اتصال مراکز بار به ریل است . در این میان 14 هزار کیلومتر خط ریلی اصلی و فرعی وجود دارد و 14 هزار کیلومتر خط ریلی در دست ساخت و مطالعه بوده و پیش بینی می‌شود طی 5 سال آینده ، هدف خط ریلی 28 هزار کیلومتری محقق شود .

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام