گزارش انجمن نوردکاران فولادی از کاهش ۴۳ درصدی عرضه شمش فولاد در بورس کالا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، انجمن نوردکاران فولادی ایران اعلام کرد: طی سه ماهه نخست سال جاری ۸۱۰ هزار و ۲۴۴ تن شمش فولادی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد کاهش دارد.این اختلاف آماری گویای آن است که ۲.۴ میلیون تن شمش عرضه نشده و به بازارهای صادراتی نیز راه نیافته است.

براساس این گزارش،همزمان با افزایش قیمت ارز و به تبع آن رشد نرخ فولاد خام (شمش، بیلت و اسلب) عرضه این فلز راهبردی در بورس کالا کاهش یافته و براورد می شود تاخیر در عرضه فولاد،امکان فروش با قیمت بالاتر و سود بیشتر را به همراه داشته باشد.

اکنون ۶۳ کارخانه و واحد تولیدی در این انجمن عضویت دارند که ظرفیت آنها حدود ۱۶ میلیون تن بوده و ۹۱ درصد تولید مقاطع فولادی کل کشور را دراختیار دارند.تداوم این وضعیت خطر تعطیلی و تعدیل نیروی انسانی این واحدها را به دنبال دارد و به زیان صنایع پایین دستی تمام خواهد شد.

طبق نظر اعضای انجمن مشکلات صنایع فولادی ارتباطی به تحریم ها و افزایش نرخ ارز ندارد و ناشی از مصوبه های بدون ضمانت اجرایی و بخشنامه های یک شبه و ضعف مدیریت است.

تصمیم گیری های غیر اصولی پیامد رکود و تورم را به دنبال دارد و ۸۵ درصد اشتغال در صنایع پایین دستی را به مخاطره می افکند و به کند شدن صادرات نیز می انجامد.

هم اکنون تولید فولاد بیش از دو برابر نیاز بوده و عرضه نامتناسب آن در بازار موجب رقابت کاذب،گرانی و حباب قیمت شده و ابطال معاملات بورس نیز اعمال نفوذ صنایع بالادستی و رانت جدید را به دنبال دارد.

در حال حاضر هرتن قیمت اغلب مقاطع فولادی مانند ورق سرد در بورس کالا ۲۲ هزار،ورق گرم ۱۵ هزار و میلگرد ۱۰ هزار تومان است و با دلار ۲۲ هزار تومانی همخوانی ندارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام