پیش بینی رشد منفی ۴.۷ درصدی اقتصاد خاورمیانه و آسیای مرکزی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، صندوق بین المللی پول در جدیدترین پیش بینی اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی در خاورمیانه و آسیای مرکزی که ۳۰ کشور از موریتانی تا قزاقستان را در بر می‌گیرد، ۴.۷ درصد در سال جاری میلادی کاهش می یابد که دو درصد پایین‌تر از پیش‌بینی ماه آوریل است.

بر اساس این گزارش،بحران کرونا و سقوط قیمت نفت بیش از حد انتظار بر فعالیت‌های اقتصادی در نیمه اول 2020 تاثیر گذاشته و انتظار می‌رود روند بهبودی از این شرایط کندتر تر از پیش‌بینی‌های قبلی باشد. انتظار می‌رود درآمدهای نفتی 270 میلیارد دلار در سال جاری میلادی نسبت به سال قبل کاهش یابند.

عدم اطمینان در مورد مدت زمان همه گیری ویروس کرونا،بی ثباتی بیشتری در بازار این منطقه ایجاد می کند. نابرابری و افزایش بیکاری ناآرامی های اجتماعی و بی ثباتی سیاسی را افزایش می دهد و کاهش احتمالی کارگران مهاجر که اکثریت نیروی کار در بخش نفت کشورهای صادرکننده انرژی را تشکیل می دهند، روند بهبودی را کند خواهد کرد.

کاهش رشد اقتصادی در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی کمتر از مناطق دیگر بوده چون کاهش تولید نفت در این مناطق پایین تر بوده است.

تولید ناخالص داخلی تولید کنندگان انرژی در خلیج فارس 8.1 درصد در سال جاری کاهش می یابد.این در حالی است که در آوریل کاهش 3 درصدی و در پایان ژوئن رکود 7.6 درصدپیش‌بینی شده بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام