سیاست جدید بانک مرکزی برای مهار تورم و کاهش ۱۴ واحد درصدی رشد نقدینگی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پیمان قربانی در خصوص سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای مدیریت نقدینگی در اقتصاد به تسنیم گفت: در راستای کنترل نقدینگی و مهار تورم، بانک مرکزی سیاست کنترل رشد نقدینگی و افزایش جذابیت سپرده های بانکی را در دستور کار قرار داده البته سایر اقدامات سیاست های پولی مانند عملیات بازار باز و افزایش کف نرخ سپرده‌گیری از بانک‌ها را نیز به موازات انجام می دهد.

وی به مصوبه روز گذشته شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود بانکی اشاره کرد و افزود: پیشنهادات بانک مرکزی در راستای تنوع سپرده های بانکی و اصلاح نرخ سود در شورای پول و اعتبار مطرح شد و شورا نهایتاً تصمیم گرفت نرخ سود سپرده‌های سرمایه گذاری عادی 10 درصد، سپرده سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه 12 درصد، سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه 6 ماهه 14 درصد و سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک ساله 16 درصد شود ضمن اینکه سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال با سود 18 درصد معرفی شد .

این مقام بانکی درباره علت احیای مجدد سپرده‌های بالای یک سال توضیح داد:‌ این موضوع در راستای معرفی ابزارهای سپرده ای با ماندگاری بیشتر در شورای پول و اعتبار مطرح و مصوب شد. بانک مرکزی برنامه ای برای انتشار اوراق ودیعه نیز دارد که این موضوع برای مدیریت و کنترل رشد نقدینگی براساس مصوبه شورای عالی اقتصاد بنا است برای تصویب نهایی به شورای پول و اعتبار برود.

قربانی ادامه داد: بانک مرکزی بعد از تصویب این طرح در شورای پول و اعتبار، انتشار 50 هزار میلیارد تومان اوراق ودیعه را در دستور کار خواهد داشت که هر 10 هزار میلیارد تومان آن می تواند 2.8 واحد درصد رشد نقدینگی و پایه پولی را کاهش دهد. با انتشار کل مبلغ در نظر گرفته شده برای اوراق ودیعه، رشد نقدینگی تا 14 واحد درصد کاهش خواهد یافت.

وی تأکید کرد: ابعاد شرعی و فقهی اوراق ودیعه قبلاً در شورای فقهی بانک مرکزی به تصویب رسیده و به زودی این پیشنهاد برای تصویب نهایی به شورای پول و اعتبار خواهد رفت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام