با افزایش ۲۵ درصدی قیمت تایر موافقت شد/ نگرانی از حضور خصولتی‌ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مصطفی تنها به ایسنا گفت: ظاهرا یک شرکت بزرگ خصولتی مقدار زیادی تایر سنگین وارد کرده و بر وزارت صنعت فشار اعمال می‌کند تا مابه‌تفاوت نرخ ارز دولتی(۴۲۰۰ تومان) تا ارز نیمایی را پرداخت نکند. ضمن اینکه این شرکت می‌خواهد با همان تعرفه چهار درصد واردات داشته باشد.

وی تاکید کرد: این موضوع سبب نگرانی شدید صنعت تایر شده چراکه چنین اتفاقی به این معنا است که رانتی به یک واردکننده بسیار پرتوان از هر نظر  داده می‌شود. بنابراین علاوه بر این رانت ایجاد شده، بازار نیز بهم می‌ریزد. در حالی که قیمت متعارف تایر در بازار براساس قیمت ارز عمومی که تخصیص می‌یابد، مشخص می‌شود. اما اقدام این شرکت سود بزرگی از نتیجه نپرداختن مابه‌تفاوت نرخ ارزها خواهد داشت که منطق رقابت را در بازار بهم خواهد ریخت.

این فعال صنعت تایر درخصوص افزایش قیمت مجدد تایرها عنوان کرد: از ابتدای سال جاری ارز پایه (ارز مصرفی مورد نیاز برای تهیه مواداولیه) از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی تبدیل شد. با توجه به نرخ ارز نیمایی که در حال حاضر در حدود ۱۷ هزار تومان است، مابه‌تفاوت نرخ ارز در قیمت تمام شده اثرگذار خواهد بود. ضمن اینکه قیمت مواداولیه داخلی افزایش داشته چراکه تولیدکنندگان مواداولیه داخلی نیز از ارز نیمایی استفاده می‌کنند فلذا به نسبت قیمت‌ها را بالا برده‌اند.

تنها افزود: علاوه براین تورم ایجاد شده و افزایش دستمزدها و سایر هزینه‌ها، همگی موجب شد تا فروش به قیمت‌های سابق صرفه اقتصادی نداشته باشد و تولیدکننده را متحمل ضرر و زیان کند. با توجه به اینکه افزایش علی‌الحساب ۳۰ درصدی قیمت تایر، پوشاننده هزینه‌های تولید نبود و در نقطه زیان قرار گرفته بودیم، بنابراین سازمان حمایت با افزایش ۲۵ درصدی قیمت‌ها موافقت کرده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام