سه تصمیم در جلسه فولادسازان با معاون اقتصادی روحانی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا شهرستانی درباره جلسه تولیدکنندگان فولاد، معاون وزارت صنعت و نمایندگان بورس کالا با محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور با موضوع مدیریت بازار فولاد و چگونگی عرضه در بورس ، گفت: در این دولتی ها از عرضه فولاد در بورس کالا حمایت کردند.

وی افزود: در حالی تاکنون قیمت زنجیره فولاد بر مبنای ضرایبی از معدل 3 ماهه قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین شده که خواسته تولیدکنندگان فولاد این بود که ضرایب تعیین قیمت زنجیره فولاد اعم از کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی تغییر نکند. زیرا با برخی تصمیمات معاونت معدنی، نتایج 12 ساله قیمت گذاری زنجیره فولاد زیر سوال رفته بود. در عین حال با افزایش ضرایب، قیمت فولاد شدیداً افزایش می یابد.

این فعال صنعت فولاد ادامه داد: نهاوندیان هم ضمن تاکید بر عرضه فولاد متناسب با نیاز ، اعلام کرد دولت به دنبال ایجاد اقتصاد سالم و به دور از دخالت است. تولیدکنندگان نیز عنوان کردند اگر دولت دخالتی در قیمت گذاری نداشته باشد و سقف قیمتی تعیین نشود، بازار به تعادل خواهد رسید. همچنین اگر هزینه حمل از درب کارخانه تا بازارهای صادراتی از قیمت فولاد کسر شود، قیمت داخلی مشخص می شود. پس نباید سقف قیمتی دستوری تعیین شود تا بین صادرات و بازار داخل تعادل برقرار شود.

شهرستانی با بیان اینکه تعیین سقف قیمتی برای فولاد باعث ایجاد رانت شده ، ادامه داد: مقرر شد وضعیت بازار طی دو ماه آینده ، بررسی و در مورد حذف سقف قیمت در بورس نیز اقدام کار کارشناسی شود. در این میان افزایش عرضه فولاد ، باعث رفع مشکل گرانی خواهد شد اما به شرطی که قیمت گذاری دستوری نباشد. چرا که تعیین قیمت دستوری منجر به ایجاد تقاضای کاذب می شود.

به گفته وی ، جمع بندی نتایج جلسه هم عدم تغییر ضرایب قیمت زنجیره فولاد ، ادامه عرضه فولاد در بورس کالا و بررسی دقیق تر در مورد سقف قیمت در بورس بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام