واردات ۲۵۰۰ کالای غیرضروری مسدود شد / فقدان پول و وفور محصولات مشابه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین مدرس‌خیابانی به ایرنا گفت: وزارت صنعت به منظور توسعه صادرات و کنترل واردات، اصرار بر جلوگیری از ورود کالاهایی دارد که مشابه تولید داخلی دارند. در این راستا تاکنون دو هزار و ۵۰۰ ردیف تعرفه کالایی مربوط به اقلام غیرضروری و لوکس یا اقلامی که مشابه داخلی داشتند مسدود شده است.

وی افزود: اقلام یاد شده در سال ۹۷ افزون بر ۳.۵ میلیارد دلار و در سال گذشته ۲۹۰ میلیون دلار ارز خارج کردند و تلاش می شود در سال جاری ارزبری در این حوزه به صفر برسد و فقط به مواد اولیه کارخانجات، کالاهای اساسی و ماشین‌آلات و تجهیزات محدود شود.

این مقام مسئول تاکیدکرد: سال گذشته ۴۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار واردات انجام شد که ۸۵ درصد کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه و ۱۵ درصد هم مربوط به کالاهای مصرفی ضروری بود. بنابراین وزارت صنعت اجازه ورود کالاهای غیرضروری از مسیر تجارت رسمی را نخواهد داد. زیرا از یک طرف پول نیست و از طرف دیگر مشابه آنها به وفور تولید می‌شود.

مدرس خیابانی ادامه داد: ایران با ۱۵ کشور همسایه مرز مشترک دارد که ۶۰ درصد صادرات انجام می‌دهند و سالیانه هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار واردات انجام می‌دهند که سهم ایران از آن فقط دو درصد حدود ۲۴ میلیارد دلار است.

وی افزود: اگر بتوانیم این دو درصد را به دو برابر افزایش دهیم و میزان تجارت را به ۴۸ میلیارد دلار برسانیم، بسیاری از مشکلات کاهش خواهد یافت. با امضای موافقتنامه همکاری با حوزه اوراسیا در پنجم آبان ماه سال گذشته، ۵۰۰ ردیف تعرفه کالاهای ایرانی صفر شده و از آن زمان تا ۳۰ خرداد ماه گذشته در همسنجی با سال گذشته، حجم صادرات ما به ۶۳ درصد رشد داشته است.

مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: با همه سختی‌ها و مشکلات، وفور کالا هست و فقط چهار میلیون تن کالای اساسی و ضروری در بنادر و گمرکات است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام