جزئیاتی جدید درباره نقش انگلیس در کودتای ۱۳۳۲

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، گاردین در گزارشی اعلام کرد: برای اولین بار آبزرور در سال ۱۹۸۵ به آن پرداخته بود اما بسیار زود حذف شد و از انظار عمومی ناپدید گردید. یک عضو ام آی 6 به نام نورمن داربی شایر عملیاتی مخفیانه و خشن برای بازگرداندن شاه ایران به عنوان حاکم در سال 1953 پیش برده است اما تنها چند روز بعد از انتشار این گزارش، تمامی شواهد جدید این عملیات انگلیسی و هویت داربی شایر از منظر عمومی ناپدید شد.

تقی امیرانی سازنده فیلم کودتای 53 که قرار است به زودی پخش شود به گاردین گفت: ما هنوز نمی دانیم چه کسی این مدارک را برای آبزرور افشاء کرده و چرا. ما تنها می دانیم تمامی مصاحبه ها با داربی شایر سریعا ناپدید شدند.

وینستون چرچیل نخست‌وزیر وقت انگلیس با محمد مصدق اولین حاکم دموکرات ایران مخالف بود چرا که منافع انگلیس در صنعت نفت ایران را تهدید می کرد.  حالا مشخص شده که ام آی 6 نقش بیشتری در سرنگونی مصدق داشته است.

فیلم کودتای 53 مشخص می کند که انگلیس شورش را هدایت می کرد و تا آدم ربایی، شکنجه و پرداخت پول به معترضان برای حضور در خیابان های تهران پیش رفته است. فیلم کودتای 53 قرار است 19 آگوست و همزمان با شصت و هفتمین سالگرد کودتا پخش شود.

مرچ بیان کرد: وقتی شروع به ساخت فیلم کردیم، هیچ چیزی درباره راز داربی شایر نمی دانستیم. در جریان تحقیقات برای ساخت فیلم، به یک تحقیق ناتمام درباره سریال مستندی به نام پایان امپراطوری دست یافتم که درباره گرانادا در اواسط دهه 1980 میلادی بود و در آنجا بود که به راز داربی شایر پی برد.

داربی شایر در ادامه توضیح می‌دهد وی مبلغ هنگفتی پول معادل بیش از یک نیم میلیون پوند در این ماموریت هزینه کرده است و شخصا دستور داده و شورش خیابانی را هدایت می‌کردم. این بخش از مصاحبه با داربی شایر هرگز منتشر نشد.

بر اساس این گزارش، شاید تکان دهنده ترین سند فیلم کودتای 53 درباره نقش انگلیس در ربایش و سرانجام قتل تصادفی محمد افشارطوس رئیس شهربانی تهران باشد، حادثه ای که شورش را کلید زد و منجر به دستگیری و زندانی مصدق شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام