وعده تکراری کاهش قیمت ارز و بازداشت ۲۵۰ نفر/ گامی برای پرداخت آسان وام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالناصر همتی در برنامه تلویزیونی "بدون تعارف" درباره وضعیت اقتصادی اعلام کرد: تلاش می‌کنیم با کنترل فشار حداکثری فشار کمتری به مردم بیاید.

وعده بازگشت ثبات به بازار ارز

سال 97 التهابات وحشتناک بازار ارز ، مدیریت شد و تا آبان 98 با ایجاد شرایط و ثبات مناسب ، تورم نزولی شد. در حال حاضر همان گروه بانک مرکزی ، قادر به بازگشت ثبات به بازار است .

از آبان 98 چند اتفاق سیستم را به هم زد و انتظارات منفی در جامعه ایجاد کرد و قیمت ارز افزایش یافت . پس از این اتفاق دوباره به سمت ثبات حرکت شد اما با شیوع  کرونا ، سیستم تجاری و اقتصادی بر هم خورد و درآمد ارزی حاصل از صادرات کاهش یافت. البته در افزایش قیمت اخیر ارز ، مسائل سیاسی و امنیتی نیز دخالت داشت و دشمنان اهداف بالاتری داشتند اما بازار کنترل و اقدامات جدی شروع شد که نتیجه آن مشخص می شود .

اقداماتی در حال انجام است که هر روز قیمت ارز وابسته به برخی موارد نباشد. بر این اساس جلوی برخی رانت‌ها، تخلفات و بی‌نظمی‌ها گرفته‌ شده و با قدرت پیش می‌رود.

نرخ واقعی ارز ، بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی بازار بوده اما دلار تبدیل به شاخص مهمی شده که این موضوع با بکارگیری همه ابزارها، درست و قیمت ها تعدیل می شود. در این راه تلاش بانک مرکزی کافی نیست و بسیاری از بخش‌های دیگر مانند بخش تجاری، بخش مالی و قوه قضاییه باید کمک کنند. چون مسئله ارز فقط اقتصادی نیست و مسئله‌ای امنیتی، سیاسی و اقتصادی است و نهادهای امنیتی نیز باید در این زمینه همکاری کنند.

بازداشت 250 اخلال گر حرفه ایی و پاسخ به یک شبهه

اخلالگران بازار ارز از کشورهای همسایه حمایت می‌شوند و بنابر اعلام قوه قضاییه 250 اخلال گر حرفه ایی که حتی یک دلار ارز وارد کشور نکرده‌اند، بازداشت شده‌اند .

در پاسخ به این شبهه که دولت با افزایش قیمت ارز ، درآمدزایی زیادی ایجاد کرده هم باید گفت هنوز ارز مصرفی دولت همان 4200 تومان بوده و حتی بخشی از ارزهای بانک مرکزی با مجوز قانونی به 4200 تومان مصرف شده است. بنابراین افزایش قیمت ارز، اثری در درآمدهای دولت ندارد.

وعده جدید به مردم : قیمت ارز نزولی می شود

از سوی دیگر رئیس جمهور هم دنبال کنترل نرخ ارز است و به هیچ عنوان چنین کاری نخواهد کرد. مگر می‌توان 85 میلیون نفر را به خاطر درآمدزایی نابود کرد؟ درآمد دولت در مقایسه با نرخ ارز اصلاً اهمیتی ندارد. چون با افزایش نرخ ارز ، کشور نابود می‌شود. به مردم اطمینان می‌دهم اصلا چنین چیزی وجود ندارد و اگر بتوانیم در روزهای آینده نرخ ارز را پایین می آوریم و نشان خواهیم داد دولت چنین هدفی ندارد.

27 میلیارد دلار ارز مربوط به دو سال گذشته در اختیار صادرکنندگان بوده و برخی شرکت‌ها درصدی از ارز را آورده‌اند. بنابراین تلاش می شود با این گروه  مدارا و مذاکره شود. طی مهلت 10 روزه  هم 2.5 میلیارد دلار ارز وارد سامانه نیما شده و برای واردات از این طریق تامین ارز شده که حتماً به آرامش بازار کمک می‌کند و بخش زیادی از کالاها از گمرک ترخیص خواهد شد.

بنابراین ثبات بازار ارز ایجاد شده و انتظار می رود کاهش قیمت ارز شروع شود تا قیمت کالاها هم در میان مدت نزولی شود .

وصول 16 هزار میلیارد تومانی مطالبات و درخواست از مدیران در پرداخت وام خرد

درباره اقدامات بانک مرکزی برای مقابله با اختلاس‌ها هم باید توضیح داد که با اقدامات چند ماه گذشته قوه قضاییه ، حدود 16 هزار میلیارد تومان از مطالبات بدهکاران بانکی وصول شد .

از مدیران بانک‌ها خواهش می شود در ارایه وام خرد به مردم سخت‌گیری نکرده و با حداقل ضمانت ، پرداخت کنند و تنها مطمئن باشند پول بانک برمی‌گردد. در همین زمینه سامانه ارتباطی 2706 از هفته آینده راه‌اندازی و بانک مرکزی پاسخگو می‌شود .

بازگشت ارزهای خارج از کشور و آخرین وضعیت حذف چهار صفر

تلاش بانک مرکزی برای بازگشت ارزهای خارج از کشور با جود سنگ اندازی کشورهای متاثر از آمریکا ادامه دارد و در برخی نقاط گشایش‌هایی صورت گرفته و در برخی موارد نیز تلاش ها ادامه دارد و در مجموع وضعیت مناسبی وجود دارد.

حذف چهار صفر از پول ملی هم در مجلس پیگیری می شود اما بانک مرکزی در چاپ اسکناس‌های جدید، صفرها را کمرنگ چاپ می‌کند تا به نوعی نشانه دوران گذار باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام