معاملات رانتی سهام و سفارش سرخطی به هیچ وجه امکان پذیر نیست

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهرداد رجبی در خصوص ابهامات مربوط به ادعای برخی فعالان بازار سرمایه مبنی بر انجام معاملات رانتی و سرخطی زدن به فارس گفت : شرکت مبنا که یکی از 9 شرکت ارایه دهنده خدمات به 108 شرکت کارگزاری (OMS) بشمار می رود به تمام موارد دسترسی کارگزاری ها احاطه کامل دارد و به طور قطع ، انجام معاملات سرخطی با استفاده از الگوریتم های به صورت دستی نوشته شده را رد می کند .

وی ادامه داد: با شروع زمان سفارش گیری سهام از 8:30 دقیقه و با صدور پیامی از هسته معاملات بورس ، گروه نمادها به ترتیب باز می شوند و شرکت های OMS شروع به دریافت و ارسال سفار های خرید و فروش به هسته معاملات می‌کنند. در این میان شرکت مدیریت فناوری و هسته معاملات دارای رویه پذیرش تصادفی و براساس ساعت ارسال سفارش ها بوده و امکان سر خطی زدن حتی در صورت وجود الگوریتم وجود ندارد.

این مقام مسئول افزود : در این بین شیطنت هایی هم با هدف ایجاد مشکل یا مطرح کردن برخی شرکت های کارگزاری وجود دارد و برخی هم که در این موضوع تسلط کافی نداشته و قادر به انجام معاملات سرخطی نشده اند به این جریان دامن می زنند. بنابراین سرخطی زدن به شدت تصادفی و براساس مواردی مانند سرعت اینترنت انجام می شود .

رجبی ادامه داد: سازمان بورس هم روزانه بر صف های خرید و فروش و نسبت سفارش های ارسالی سامانه های آنلاین و نامک نظارت دارد و در صورت بروز تخلف ، اقدام به ابطال سفارش ها می کند. بر همین اساس ، شایعه وجود رانت در کارگزاری ها و شرکت های oms برای برخی دارندگان سبد سهام خاص اصلا صحت ندارد .

وی درباره اینکه تعدادی از کارگزاری ها قول هایی مبنی بر انجام سرخطی برای دارندگان سبد چند ده میلیاردی می‌دهند، توضیح داد: برخی کارگزاری ها به دلیل حجم زیاد معاملات برخی از افراد ، امکان استفاده از سفارش آفلاین را می دهند که می توانند تا حجم مشخصی از معامله گرها استفاده کنند که دارای 50 سبد سفارش هستند. تعداد این معامله گرها بسته به تعداد مشتریان کارگزاری متغیر است اما این مسئله هم تضمینی برای اینکه این افراد در ابتدای صف قرار بگیرند، نیست.

مدیرعامل شرکت مبنا ادامه داد: معامله گر در اختیار شرکت های کارگزاری است که می توانند معاملات خارج از رویه آنلاین را برای شرکت های حقوقی و یا برای برخی مشتریان خاص انجام دهد. برخی هم بسته به میزان مشتریان کارگزاری ها می توانند تعدادی از این معامله گرها را در اختیار داشته باشند. حجم این سفارش ها هم مانند همان حجمی است که افراد حقیقی یا حقوقی می توانند به صورت آنلاین خرید و فروش کنند.

رجبی تصریح کرد: نظارت سازمان بورس بر کارگزاران این مسئله را که سبدها برای چه افرادی اختصاص یابد را می تواند تا حدود زیادی شفاف کند. شرکت‌های حقوقی بیشتر از افراد حقیقی می توانند از این سبدها استفاده کنند اما همین موضوع هم دستی بوده و از طریق الگوریتم نمی تواند اتفاق بیافتد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام