طرح استیضاح وزیر نفت و با اعلام چند اشتباره و خسارت بر صنعت نفت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به نقل از فارس، محمدابراهیم رضایی اعلام کرد: امروز به همراه تعدادی از نمایندگان طرح استیضاح وزیر نفت را کلید زدیم. نماینده‌های پیگیر طرح استیضاح معتقدند خام‌فروشی نفت بدترین استفاده از منبع باارزش نفت بود و باید ساخت پالایشگاه و تبدیل نفت به فرآورده نفتی و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در دستور کار وزارت نفت قرار میگرفت که اینطور نشد و عملکرد آقای زنگنه در این حوزه قابل قبول نیست.

وی افزود: در سال‌های گذشته شاهد بودیم که اسناد و برنامه‌های جامع انرژی توسط وزارت نفت تدوین نشده و این کار بسیار مهم در دوره ایشان روی زمین مانده است. وقتی این سند به طور دقیق و جزئی تدوین نشده باشد در نتیجه ایشان هم نمی‌تواند از منابع فسیلی کشور به صورت برنامه‌ریزی شده بهترین استفاده را کند.

این نماینده مجلس تاکیدکرد: وزارت نفت نه تنها اقدام به احداث پالایشگاه نکرده بلکه در همان حوزه خام‌فروشی نیز اقدامی برای ارتقای جایگاه ایران در اوپک نداشته است و شاهد بودیم  چگونه رقبا در بازار نفت جایگزین ایران شدند.

رضایی ادامه داد: به طور کلی هم در بازار نفت و هم در بازار گاز ایران در حال حذف شدن از بازار است که این موضوع حاکی از ضعف عملکرد وزارت نفت در حوزه دیپلماسی انرژی است. این ضعف دیپلماسی باعث شده است که متاسفانه در سال‌های گذشته محکومیت‌هایی در مجامع بین‌المللی داشته باشیم.

وی گفت: در حوزه صادرات و تجارت گاز نیز اوضاع فعلی ایران خوب نیست. قرارداد صادرات گاز به پاکستان کاملا رها شده است و ظرفیت‌هایی برای سوآپ گازی و صادرات گاز به کشورهای همسایه وجود دارد که وزارت نفت نسبت به آن بی‌توجه است. همچنین موضوع کرسنت نیز که قرار بود در دولت فعلی حل شود هنوز مبهم باقی مانده است.

رضایی افزود: یکی از اشتباهات دیگر وزیر نفت که خسارات کلانی وارد کرد ناظر به حذف سهمیه‌بندی بنزین در سال 94 و بی‌اعتبار کردن کارت‌های سوخت بود. زنگنه دوباره در سال 98 سهمیه‌بندی و کارت سوخت را احیا کرد. در نتیجه در این چهارسال آمار مصرف بنزین دوباره شیب صعودی زیادی به خود گرفت و خسارت ناشی از افزایش بی‌رویه مصرف بنزین در این سال‌ها بر عهده ایشان است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام