توضیح "همراه" درباره افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی، افزایش قیمت و ...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت ارتباطات سیار ایران درباره تخلف ادعایی حذف بسته‌های داده همراه و افزایش قیمت بسته های اینترنت و در نظر گرفتن جریمه و ارجاع به سازمان تعزیرات حکومتی، تفکیک درآمدهای عمده و خرده فروشی و افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها توضیح داد و جهت بررسی وضعیت اطلاعاتی، نماد ان تا یک شهریور تعلیق شد.

براین اساس، مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل "همراه" درباره در مورد موضوع تخلف ادعایی این شرکت و در نظر گرفتن جریمه و ارجاع به سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد: جریمه مورد نظر به شرکت مخابرات و همراه اول ابلاغ شده و شرکت مزبور نیز به عنوان سهامدار عمده به دلیل رعایت نشدن رویه و ضوابط صدور جریمه به آن اعتراض کرده است.

ضمناً پس از صدور اخطار و در صورت عدم پاسخگویی اپراتور طی ۱۰ روز مراتب در جلسه کمیته رسیدگی به تخلفات رگولاتوری مطرح و دفاعیات و اپراتور شنیده می شود. در این مورد تاکنون هیچ گونه کمیته تخلفاتی تشکیل نشده و یا در صورت تشکیل بر خلاف ضوابط قانونی از این اپراتور دعوت به عمل نیامده است. همزمان به مراجع مزبور اعلام شده که حذف بسته‌های داده همراه و افزایش قیمت بسته های اینترنت اصلاً مطرح نبوده و چنین نتیجه گیری از اساس غلط بوده است.

ارکان و عناصر گرانفروشی اتفاق نیفتاده و تنها برخی بسته ها از برخی درگاه‌های فروش حذف شدند و این از اختیارات همه اپراتورها در کلیه کشورها است که مدیریت سامانه و درگاه‌های فروش را حسب سیاست‌های بازاریابی بهینه و به روز رسانی کنند. گرچه کلیه بسته ها در پورتال رسمی این شرکت قرار داشته و قابل دسترسی و خریداری هستند.

نهایتاً با فرض تخلف احتمالی هم این موضوع از روابط بین اپراتور و رگولاتوری است و در حیطه سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی قرار نمی گیرد زیرا گرانفروشی صورت نگرفته است.

ضمناً در خصوص جریمه دو میلیارد تومانی طی نامه ۲۸ تیرماه به شرکت مخابرات ابلاغ شده است. علت جریمه نقض بند ۲-۴ از مصوبه شماره ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات عنوان شده است. حسب این بند اپراتورهای مسلط در هر یک از بازارهای مربوطه پس از تنظیم طرح های تعرفه ای مورد نظر اعم از عادی و تشویقی با توجه به کف و سقف تعرفه‌های مصوب، ملزم به اخذ تاییدیه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند. مبنای جریمه بند ۳ جدول پیوست شماره ۲ الحاقیه پروانه شرکت مخابرات با موضوع نقض تعهدات تعرفه ارائه خدمات که سقف آن ۲ میلیارد تومان در سال است عنوان شده است.

صدور این جریمه به هیچ عنوان وجاهت ندارد چرا که اصولاً نقض مصوبه اتفاق نیفتاده است. تنها برخی از بسته ها از بعضی درگاه ها حذف شدند که این از اختیارات اپراتور بوده و برای آن مجوز رگولاتوری لازم نیست. هیچ خدمت جدید یا تغییر در تعرفه یا عدول از سقف و کف تعیین شده صورت نگرفته که نیازمند اخذ مجوز باشد.

همچنین درخصوص موضوع جریمه ۱۷ میلیارد تومانی نیز لازم به توضیح است در ۱۵ مرداد مصوبه ۳۰۴ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات جریمه تخطی دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات از مقررات تعرفه ای به اپراتورها از جمله این شرکت ابلاغ شد. در مصوبه فوق این اختیار به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی داده شده تا در صورت تخلف، دارنده پروانه از هرگونه مقررات تعرفه‌ای و در صورت عدم تخلف ظرف ۴۸ ساعت از زمان ابلاغ به ازاء هر روز تاخیر در رفع تخلف تا سقف یک دهم از درآمد ناخالص سالانه بر اساس آخرین صورت های مالی حسابرسی شده جریمه کند. اطمینان داده می‌شود که همراه اول هیچ گونه تخلفی در هیچ زمینه‌ای از جمله مقررات تعرفه انجام نداده تا مشمول این مصوبه قرار گیرد.

موضوع تفکیک درآمدهای عمده و خرده فروشی که از سوی سازمان اعلام شده طبق مصوبه شماره ۳ جلسه ۲۹۲ مورخ ۱۰ مرداد سال گذشته کمیسیون تنظیم مقررات اعلام شده که ناظر به تفکیک درآمد های عمده فروشی و خرده فروشی با اپراتورهای مجازی تلفن همراه(MVNO) است.

تاکنون اپراتور مجازی در این شرکت منجر به درآمدزایی نشده و مجوزهای صادره از سوی سازمان تنظیم به شرکت هایی که از سوی این شرکت قرار بر عملیاتی شدن داشته اند، تمدید شده است بدیهی است به محض عملیاتی شدن این موضوع مراتب از سوی شرکت رعایت خواهد شد.

درباره افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها نیز لازم به توضیح است طبق ضوابط قانون تجارت و دستورالعمل های مربوطه هرگونه افزایش سرمایه با مصوبه هیات مدیره شرکت‌ها، اخذ گزارش توجیهی حسابرس شرکت و نهایتاً تصویب سازمان بورس انجام می‌شود که این روش هم نهایی شده و احتمالا مسئولان سازمان تنظیم مقررات اشتباه برداشت داشته اند زیرا این تجدید ارزیابی بر روی زمین و ساختمان است و شامل دارایی و تجهیزات مورد نظر سازمان نیست.

مجددا تاکید می شود این شرکت هیچ گونه افزایش نرخ یا گران‌فروشی نداشته و همواره قوانین و مقررات سازمان بورس را رعایت کرده چنانچه در سنوات قبل رتبه یک شفافیت را نیز احراز کرده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام