سبد محصولات فولادی ذوب آهن تکمیل تر شد/ تولید میلگرد آجدار N۴۰

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد صدری سرپرست کارگاه نورد 300 ذوب آهن گفت: طراحی اولیـه کارگاه نــورد 300 جهت تولید میلگرد های ســایز 10 تا 32 است که نورد 300 با توجه به چندین درخواست مدیریت فروش داخلی و مدیریت صادرات جهت تولید سایزهای سنگین از جمله 36 و 40 و 50 که کاربردهای فروانی دارد تاکنون به علت وجود مشکلات فنی و عدم وجود زیرساخت های لازم تولید آن امکان پذیر نبود. لذا کارگاه نورد 300 با همکاری سرپرسـتی خدمــات فنی تولید، مراحل امکان سنجی، طراحی و آماده سازی تجهیزات لازم در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: پس از آماده شدن تجهیزات اعم از میزهای رولیک دار و غلتک های مورد نظر و... سیزدهم مرداد در خط نورد نصب شد. جهت افزایش ضریب اطمینان در جلوگیری از جا ماندن شاخه آخر از غلتک های اسقاطی در دو قفسه افقی گروه میانی و کلیه قفسه های افقی گروه نهایی فقط به عنوان هدایت محصول به خط استفاده شد.

صدری ادامه داد: روی سطح این غلتک ها، شیارهایی ایجاد شد که نقش کشاننده را به خوبی ایفا کردند و با توجه به وزن میلگرد آجدار N40 ، اضافه کردن قفسه های افقی، کمک موثری در جهت جلوگیری از جاماندن شاخه آخر در مسیر کرد. پس از شروع نورد مشکل جا ماندن شاخه آخر با تنظیم دور غلتک ها و رولیک ها و نیز تنظیم طول شاخه آخر رفــع شد و بصورت نرمال محصول به بســتر خنک کننده انتقال یافت که با نورد سه عدد شمش، تولید میلگرد ســایز 40 طبق استاندارد با موفقیت انجام گرفت این فرآیند راه تولید سایزهای بزرگ را در نورد 300 هموار کرد. مرحله بعدی تولید آزمایشی ســایز 36 و تولید انبوه سایز 40 است. در این راستا لازم است معاونت فروش و مدیریت صنایع جهت براورد ارزش افزوده محصولات فوق اقدام کنند.

علیرضا مهرابی سرپرست خدمات فنی تولید نورد نیز گفت: با توجه به خط تولید کارگاه نورد 300 و نیروی نوردی بالا برای تولید محصول آج دار N40، امکان تولید این محصول در گروه نهایی وجود نداشت که نیروی نوردی و گشتاور با توجه به قدرت موتور و ضریب گیربکس های قفسه میانی محاسبه شد و با بررسی های به عمل آمده و صحت سنجی انجام شده، تولید محصول در قفسه های میانی امکان سنجی شد. بدین منظور کارشناسان طراحــی کالیبر این مجموعه، مراحل بررسی و طراحی کالیبر بیضی ماقبل آخر و کالیبر قفسه آخر میلگرد آجدار N40 را در قفسه های 13 و 14 گروه میانی انجام دادند.

وی افزود: مشکل تولید محصول در گروه میانی فاصله زیاد آخرین قفسه با راهگاه های رولیک دار انتقال محصول به بستر خنک کننده است. لذا جهت جلوگیری از جا ماندن شاخه آخر در محدوده بین قفسه آخر و قفسه های نهایی، مراحل طراحی و ساخت 4 عدد میز رولیک دار در دستور کار قرار گرفت و پس از تهیه نقشه های اجرایی توسط دفتر فنی، توسط بخش مکانیک کارگاه سفارش ساخت آن به کارگاه ها ارسال شد و مراحل ساخت به پایان رسید و به نورد 300 تحویل داده شد.

این فعال حوزه تولید نورد ادامه داد: سابقه تولید N36 در کارگاه نورد 300 بــا وجود آمپر بالا در قفسه های نهایی امکان پذیر نبود که این نقیصه در تولید محصول برطرف شد. در پروفیل های سنگین امکان حصول به خواص مکانیکی طبق اســتاندارد وجود نداشت که در این مرحله خواص مکانیکی قابل قبولی بدست آمد. میلگرد N40 در فونداسیون ها و اسکلت های فلزی سازه های بتنی ابر پروژه ها کاربرد دارد. این نوع میلگرد قابلیت تولید طبق کلیه اسـتانداردها BS ، Gost ، Cares ، DIN ، ISO ASTM ISO را دارد و برنامه آتی این مدیریت تولید میلگرد آجدار N50 در کارگاه نورد 300 طبق استاندارد INSO3132 با کلیه گریدها است.

مهرابی عنوان کرد: این نوع میلگردها در سد سازی، نیروگاه ها، فونداسیون ها و اسکلت های فلزی سازه های بتنی ابرپروژه ها کاربرد دارد. زمان برنامه ریزی، طراحی، ساخت و نصب حدود 6 ماه به طول انجامید.

حسین دیباجی مدیر کیفیت فراگیر ذوب آهن نیز در این خصوص گفت: در راستای توسعه محصولات جدید که در سال های اخیر مدیریت عالی ســازمان اهتمام ویژه ای به آن داشــته برای اولین بار تولید آزمایشی محصول میلگرد آجدار آج 400 نمره 40 در نورد 300 طبق استاندارد ملی ایران انجام پذیرفت. از ابتدای راه اندازی ذوب آهن میلگردهای آجــدار از نمره 12 تــا 32 میلی متر در کارگاه های نورد طبق استاندارد ملی تولید شده لیکن تولید میلگرد نمره 40 نیاز به طراحی جدید و تغییر برخی متغیرهای نوردی در جهت اخذ کیفیت مطلوب داشته که این امر در مدیریت مهندســی نورد به درستی انجام شده است. این میلگرد پس از تولید آزمایشی بطور دقیق توسط بازرسین کنترل کیفیت از نظــر کیفیت ســطحی، متغیرهای ابعادی، آنالیز شیمیایی و خواص مکانیکی مورد بررسی قــرار گرفت که کیفیت آن مطلوب گزارش شده و انطباق آن با استاندارد ملی تایید شده است.

وی افزود: با توجه به روش تولید این محصول علاوه بر دارا بودن خواص مکانیکی مطلوب و یکنواخت از قابلیت جوش پذیری مناسبی نیز برخوردار اســت. امید است با تولید انبوه محصولات جدید به خصوص محصــول فوق طبق استانداردهای معتبر بین المللی در زمینه صادرات بیش از پیش توفیق حاصل شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام