تکذیب خبر صدا و سیما یک تنه بورس را منفی کرد / چهار سئوال و یک نکته مهم

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، معاملات اول وقت امروز بازار سهام با روند صعودی قیمت سهام اغلب شرکت ها و رشد چند هزار واحدی شاخص همراه بود اما در کنار اثر تکراری و آزاردهنده اختلال سامانه معاملات ، یک خبر و سپس تکذیب، موجب شکل گیری موجی از نگرانی ها و اقدام به فروش سنگین و در نتیجه برگشت 180 درجه ایی روند شد تا گلایه و اعتراض سهامداران به اوج برسد .

براساس این گزارش، قضیه از این قرار بود که خبر شبانگاهی شبکه سوم سیما ، شب گذشته از قول علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد پذیره نویسی دومین صندوق ETF دولتی موسوم به دارا دوم و شامل 15 درصد از سهام پالایشگاه های اصفهان ، بندرعباس، تبریز و تهران با سقف خرید پنج میلیون تومان از اوایل شهریور انجام می شود.

با این خبر و دیگر عوامل مثبت مخصوصا" ادامه ورود نقدینگی، شاخص بورس با رشد قیمت سهام شرکت های بزرگ آماده تثبت در کانال دو میلیون و 80 هزار تایی شد اما حسن علایی معاون صالح و سپس سازمان خصوصی سازی ، اقدام به تکذیب خبر صدا و سیما و عدم موافقت وزارت نفت با تشکیل دومین صندوق دولتی و برنامه عرضه بلوکی سهام این 4 پالایشگاه کردند تا زمینه اساسی ریزش قیمت ها و تبدیل صف های خرید به فروش و افت حدود 30 هزار واحدی شاخص فراهم شود.

با این اوصاف در حالی اکثر سرمایه گذاران تازه وارد مانند دفعات قبل دست به رفتار هیجانی زده و فروشنده سهام شرکت های پالایشی و دیگر گروه ها شدند که اولا" چرا صدا و سیما بعد از تکذیبه سازمان خصوصی سازی ، واکنشی و توضیحی نداد تا مشخص شود خبر عرضه دومین صندوق برچه پایه و اساسی تهیه و منتشر شده است ؟ 

دوما" مسئولان سازمان خصوصی سازی تاکنون اعلام نکرده اند علت مخالفت وزارت نفت با تشکیل صندوق سرمایه گذاری پالایشی چیست ؟

سوما" با توجه به تاکید چند باره رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و دیگر مسئولان مبنی بر عرضه سهام و راه اندازی دو سه صندوق دیگر ( بعد از صندوق دارا یکم و شامل 5 بانک و بیمه ) ، وزارت نفت با تکیه بر چه منطق و قدرتی ، اقدام به مخالفت دومین صندوق کرده است ؟

چهارما" چه نهاد و سازمانی و کدام بخش از دولت ، جواب گوی این تصمیم به سهامدارانی خواهد شد که براساس اعتماد به گفته های مسئولان و صدا و سیما از قبل، اقدام به خرید سهام پالایشی ها کرده اند؟

نکته آخر و مهم اینکه ، هر چند بازار سرمایه از سال ها پیش از عدم هماهنگی بین وزارتخانه ها و بخش های مختلف دولت متضرر شده و آسیب دیده اما با توجه به گسیل شدن چندین میلیونی سرمایه گذاران به بورس و تاکید همه ارکان دولت و نظام بر بازار سرمایه و همچنین اهمیت ثبات تصمیم گیری ها ، جا دارد دولت به منظور جلوگیری از این رویه ناصواب ، اقداماتی انجام و حداقل از طریق سخنگوی دولت در مورد صندوق های سرمایه گذاری قابل عرضه و دیگر موارد مهم ، اطلاع رسانی کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام