عربستان برای دومین مرتبه صادرات نفت به آمریکا را کاهش داد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از واشنگتن پست، عربستان برای دومین بار طی سه سال گذشته صادرات نفت به آمریکا را کاهش داد تا از حجم نفت موجود در بازار کم کرده و عرضه و تقاضا را متعادل کند.

بر اساس این گزارش، تغییر جریان نفت به داخل و خارج از آمریکا، تأثیر بزرگی بر سطح ذخایر این کشور دارد. ریاض تصمیم گرفته ذخایر نفت آمریکا را از اوج آن در ماه‌های می و ژوئن پایین‌تر بیاورد. همه گیری ویروس کرونا و افزایش تولید نفت عربستان طی این دو ماه باعث بالا رفتن ذخایر نفت آمریکا شد به طوری که طی پنج هفته بین 20 مارس و 24 آوریل، روزانه 2.1 میلیون بشکه افزایش یافت و در هفته اول ژوئن رکورد زد.

ذخایر مازاد نفت موجب کاهش قیمت شد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا به طور هفتگی سطح ذخایر نفتی را منتشر می‌کند در حالی که اطلاعات سایر نقاط دنیا زمان بندی خاصی ندارد و گاهی اصلاً منتشر نمی شود. برای مثال، چین هرگز اطلاعات رسمی ذخایر نفتی را اعلام نمی‌کند.

بنابراین تعجبی ندارد که عربستان تمرکز را روی آمریکا قرار می دهد چون ذخایر نفتی آن مشخص تر است. عربستان سه سال پیش هم پس از تشکیل ائتلاف اوپک پلاس در اولین قرارداد کاهش تولید،همین سیاست را در پیش گرفت.

افزایش صادرات نفت عربستان به آمریکا ذخایر نفتی را به بالاترین رقم طی 6 سال گذشته رساند. ولی این شرایط کوتاه مدت بود و در هفته آخر جولای روزانه تنها 190 هزار بشکه نفت وارد شد. این رقم طی هفته های آینده کمتر هم می‌شود.

تنها  6 نفتکش حامل 9 میلیون بشکه نفت عربستان در حال عزیمت به سمت سواحل آمریکا هستند. با توجه به 6 هفته زمانی که طول می کشد تا نفت از خلیج فارس به هرکدام از بنادر نفتی آمریکا برسد، این محموله ها تنها نفتی هستند که تا اواسط سپتامبر به آمریکا می روند.

سران عربستان و آمریکا هر دو خواستار افزایش قیمت نفت هستند. عربستان برای متعادل نگهداشتن بودجه به درآمد نفتی بیشتری نیاز دارد و صنعت شیل آمریکا هم برای بهبودی نیازمند افزایش قیمت است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام