روز سلب اعتماد سهامداران و اثر لغو عرضه دومین ETF در آینده شاخص

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی معاملات سومین روز این هفته بازار سهام اعلام کرد: شاید بتوان امروز را روز سلب اعتماد سهامداران به تصمیمات دولت با لغو عرضه دومین ETF دولتی موسوم به دارا دوم نامید. آن هم زمانی که دولت وعده گشایش اقتصادی داده بود.

در ابتدای معاملات خبری از سوی سازمان خصوصی سازی انتشار یافت مبنی بر اینکه به دلیل عدم همکاری وزارت نفت در تاسیس صندوق ETF، هیات واگذاری در آخرین جلسه واگذاری باقی مانده بلوک سهام متعلق به دولت در چهار پالایشگاه بندرعباس، تهران، تبریز و اصفهان را مصوب کرده است.

از سویی تایید و تکذیب مکرر این خبر موجی از نگرانی، بی اعتمادی و آمادگی برای فروش را در دل بازار و سهامداران ایجاد کرد. مصداق بارز آن نوسانات شدید نمادها از صف خرید به فروش بود. قطعاً واکنش دولت نسبت به این موضوعات و بررسی علل آن در شکل گیری روند حرکتی شاخص کل در روزهای آتی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

در پایان معاملات امروز شاخص کل با کاهش 13 هزار و 552 واحدی به کانال 2 میلیون و  64 هزارتایی و شاخص هم وزن با کاهش 8 هزار و 720 واحدی به کانال 524 هزار و 724 واحد رسیدند.  نماد‌های " فولاد، خودرو ، فخوز " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس 21.6 و 7.1 هزار میلیارد تومان بود.  بیشترین ارزش معاملات متعلق به نمادهای " وپارس ، شپنا" با 1.29 و 1.2 هزار میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی نماد "وبملت" همچنان متوقف بود. "وبصادر ، وتجارت" هر دو فشار فروش سنگینی را تجربه کردند و به صف فروش رسیدند.

در گروه فلزات، "فولاد" پس از برگزاری مجمع سالانه به تابلوی معاملات بازگشت و در منفی 7 درصد معامله شد. "فملی" در حالی در انتهای بازار در محدوده منفی 4 درصد معامله شد که قیمت پایانی آن قیمت صفر تابلوی معاملاتی بود. از آن طرف صف فروش "ذوب" تا انتهای بازار باقی ماند.

در پالایشی‌ها "شبندر، شتران، شبریز، شپنا" در حالی که در ابتدای بازار بصورت مثبت معامله می‌شدند که به صف فروش رسید. در گروه خودرویی، معاملات نماد "خودرو ، خساپا " با صف فروش سنگینی همراه شد.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

در اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها با نوسان اندک سبز پوش هستند . مس در محدوده 6342 دلار، روی 2389  و هر انس طلا به 2033 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 44.91 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI  نیز به 41.88 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 21 هزار و 700 تومان معامله می‌شود. امروز صرافی ملی نرخ فروش دلار را 20 هزار و 800 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 10 میلیون و 500 هزار تومان گزارش شده است. 

بررسی چند رویداد:

وزیر اقتصاد گفت: دلیل عدم عرضه سهام پالایشگاه ها در قالب ETF آماده نبودن زیرساخت‌های لازم از سوی این شرکت ها بود. سهام دولت در این پالایشگاه‌ها بصورت بلوکی عرضه خواهد شد و در صورت صلاحدید آن را شناور خواهیم کرد.

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران گفت: مذاکره با چینی‌ها برای خرید هسته معاملات ادامه دارد و بازار برتر فعلا در دستور کار نیست.

بر اساس ابلاغیه سازمان بورس، حد اعتباری کارگزاری ها از 15 درصد فعلی به 10 درصد کاهش خواهد یافت و زمان اعمال از 26 مرداد خواهد بود.

مهدی علی‌نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش گفت: حداکثر اوایل مهرماه ورود دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بورس نهایی می‌شود.

مالک باشگاه تراکتورسازی گفت: سال آینده سهام این باشگاه را وارد بورس خواهیم کرد تا هواداران نیز در آن مشارکت کنند.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش 1131 ریالی به دلار 183836 ریالی اعلام شد.

چهارشنبه هفته جاری علاوه بر واگذاری 15 درصد کشاورزی و دامپروری ملارد شیر، 20 درصد از سهام بهساز کاشانه تهران نیز در بورس واگذار می شود.

جو بایدن رقیب اصلی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 در مورد تاثیر فاجعه‌بار ابقای ترامپ بر نسل آینده آمریکا هشدار داد.

دونالد ترامپ در جمع خصوصی حامیان در شهر لانگ برنچ ایالت نیوجرسی اعلام کرد: در صورت پیروزی در انتخابات آتی، ظرف چهار هفته به توافقی با ایران دست می‌یابد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام