توضیحات جدید درباره علت لغو دومین ETF دولتی و آینده سهام ۴ پالایشگاه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سازمان خصوصی‌سازی در واکنش به مواضع شرکت ملی پالایش و پخش ( مبنی بر نقش وزیر اقتصاد در لغو تشکیل صندوق سرمایه گذاری با سهام چهار پالایشگاه اصفهان ، بندرعباس، تهران و تبریز و آمادگی تفویض اختیارات به وزیر و وزارت اقتصاد ) پاسخ داد تا رویه  انداختن توپ در زمین دیگری تکرار شود.

براساس این گزارش، این سازمان تحت تابعه وزارت اقتصاد اعلام کرد: بر اساس تبصره دو قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور به دولت اجازه داده شده  باقی مانده سهام دولت در شرکت‌ها را به روش­‌های معمول و یا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) عرضه و به فروش برساند.

براین اساس، مسئولیت تأسیس این صندوق‌­ها بر عهده وزارتخانه تخصصی مربوطه گذاشته شده و هیچ دستگاهی غیراز دستگاه تخصصی مربوطه ( که در مورد صندوق دارا دوم وزارت نفت است)، حق تشکیل صندوق را ندارد و این مجوز قابل انتقال به هیچ دستگاه اجرایی دیگری نیست.لذا موضوع اعطای اختیار توسط وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده­‌های نفتی به وزارت اقتصاد هیچگونه موضوعیت قانونی ندارد.

متعاقب این ظرفیت قانونی در ابتدای سال جاری هیأت وزیران به وزارت اقتصاد اجازه داد تا در قالب ۳ صندوق سرمایه­ گذاری قابل معامله(ETF) باقی مانده سهام دولت را به شرح زیر واگذار کند :

- صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله بانک و بیمه، شامل باقی مانده سهام دولت در بانک­ های صادرات، ملت، تجارت و بیمه البرز و اتکایی امین.

- صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله پالایشی شامل باقی مانده سهام دولت در پالایشگاه ­های اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز.

- صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله صنایع خودرویی و فلزی شامل باقی مانده سهام دولت در شرکت­های ایران خودرو، سایپا، فولادمبارکه و ملی مس .

همانگونه که ملت شریف مستحضرند وزارت اقتصاد به عنوان دستگاه تخصصی بانکها و بیمه­ ها در اردیبهشت، صندوق دارایکم را تشکیل و واحدهای آن صندوق را از طریق پذیره نویسی به عموم مردم عرضه کرد .

در خصوص تأسیس صندوق سرمایه‌­گذاری قابل معامله پالایشی، علیرغم پیگیری‌های مکرر و تشکیل چندین جلسه با مسئولین مربوطه در وزارت نفت در سازمان خصوصی سازی برای تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله پالایشی، متاسفانه زیرساخت های لازم برای تاسیس این صندوق توسط آن وزارتخانه فراهم نشد و در نتیجه این صندوق تأسیس نشد.

پس از اینکه روش واگذاری باقی مانده سهام دولت در پالایشگاه ها از طریق ETF  پالایشی به نتیجه نرسید لاجرم سازمان خصوصی سازی پیشنهاد عرضه باقی مانده سهام دولت در این ۴ پالایشگاه به صورت بلوکی را به هیات واگذاری ارائه داد و بر آن اساس هیات واگذاری ، اجازه عرضه بلوکی پالایشگاه های فوق را به این سازمان اعطا کرد.

در صورتی که عرضه بلوکی این پالایشگاه ها موفق نباشد، سازمان خصوصی سازی به صورت خرد و تدریجی و به صورت عرضه شناور باقی مانده سهام این پالایشگاه ها را به عموم مردم در بازار سرمایه عرضه می‌کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام