درخواست ورود مجلس به غائله ۴ مقصر و تحقیق از عرضه کنندگان دیروز سهام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن عباسی درباره معاملات دیروز بازار سهام که تحت تاثیر اعلام لغو پذیره نویسی دومین صندوق ETF دولتی و مربوط به چهار پالایشگاه بورسی بوده به دنیای‌اقتصاد گفت: اعتماد و سرمایه اجتماعی که دولت در بورس طی چند وقت اخیر به‌دست آورد موجب افزایش جریان نقدینگی به این بازار شد اما اتفاق دیروز تا حدودی این اعتماد را از بین برد.

وی افزود: سهامداران انتظار چنین رفتار غیرحرفه‌ای را از وزارت اقتصاد، وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش و سازمان خصوصی‌سازی نداشتند که با اظهار نظر‌های متناقض و ناهماهنگ نه‌ تنها روند حرکتی پالایشی‌ها بلکه کلیت صنایع و شرکت‌های بازار سهام را تحت‌تاثیر قرار دادند. اگر مواضع‌ شفاف نشود یقینا اعتماد در بازارسرمایه از بین خواهد رفت. از سویی تداوم چنین رفتار‌‌های نه‌تنها دارا دوم بلکه دارا سوم را هم متاثر خواهد کرد. با این حال کاهش اعتماد مردم به ETF‌ها و دیگر فرصت‌های تامین مالی دولت در بازار سرمایه و به‌ طور کلی بدنه اقتصاد کلان با این اتفاق دور از ذهن نیست.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد:‌ اگر پول از بازار سرمایه خارج شود ، تبعات آن سریعا در سایر بازار‌‌ها از جمله ارز و مسکن نمایان می‌شود. دولت طی ۳ تا ۴ ماه اخیر کسری بودجه را از طریق بورس به‌خوبی پوشش داد اما با چنین رفتاری در فروش اوراق سلف نفتی و سایر ETF‌ها با مشکل رو‌به‌رو می‌شود. این در حالی است که فشار فروش در صندوق دارا یکم نیز احتمالا تشدید شود.

عباسی افزود:‌ معاملات دیروز به هیچ‌عنوان منصفانه نبود و این نوع اطلاع‌رسانی می‌تواند زمینه‌ساز تصیمات جدی از سوی سرمایه‌گذاران شود. بنابراین ورود مجلس به این موضوع ضروری است و کد‌هایی که اقدام به عرضه کردند نیز باید مورد تحقیق و تفحص قرار گیرند. زیرا این رانت احتمالا از قبل وجود داشته و حقوق سرمایه‌گذاران پایمال شده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام