۶ عامل موثر بر کاهش صادرات از نگاه رئیس توسعه صادرات اتاق بازرگانی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جمشید نفر گفت: نگرانی از شرایط غیرقابل پیش‌بینی اقتصادی باعث شده تا مردم برای حفظ شرایط اقتصادی خود از خرید کالاهای غیرضروری، لوکس و به عبارتی غیراساسی خودداری کنند و همین موضوع بر اقتصاد تولیدکنندگان کالاهای غیراساسی لطمه زده و اثرات منفی بر اقتصاد جهانی برجای گذاشته و حتی منجر به گسترش بیکاری شده است.

وی افزود: در دو ماه اول سال 99 صادرات با بسته شدن مرزها مواجه شد و عملاً جریان صادرات ایران با کشورهای مختلف تا مرز توقف پیش رفت. سیاستگذاری برای تجارت خارجی نیازمند تفکر جنگی است در حالی که در شرایط فعلی با وجود تمام مشکلات حاکم بر بخش تجارت، بانک مرکزی به عنوان واحد پشتیبان جنگ اقتصادی ترجیح داده در جایگاه نظارت قرار گیرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: تمرکز بانک مرکزی بر انضباط ارزی است و لذا بسیاری از بازرگانان و تجار به دلیل شرایط تحریم، امکان پیروی از سیاستگذاری‌های سختگیرانه بانک مرکزی را ندارند.

نفر خاطرنشان کرد: درگیر کردن بازرگانان بابت روند کاری گذشته در تعهداتی که امکان انجام آن وجود ندارد، بدترین نوع تصمیمات است. کشورهای هدف صادراتی در بخش عبور کالا در حال ارتقای استانداردها هستند در حالی که ایران اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده است اما امکان توسعه بازار در بسیاری از کالاها وجود دارد بنابراین برای تحقق شرایط بهتر در امر تجارت باید از تجربیات بخش خصوصی استفاده کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام