پیشنهادات جدید وزیر خارجه روسیه برای حفظ برجام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ریانووستی، سرگئی لاوروف با اشاره به اینکه برجام یکی از موضوعاتی است که روسیه و آلمان به‌صورت فعالانه درباره آن با یکدیگر همکاری می‌کنند، گفت : پیشنهاداتی ارائه کردیم که می‌تواند به ازسرگیری همکاری‌ها بین اعضای برجام برای حفظ این توافق کمک کند.

بر اساس این گزارش، توافق هسته‌ای که در سال 2015 بین ایران و کشورهای موسوم به 1+5 (شامل 5 عضو دائم شورای امنیت+آلمان) منعقد شد، طی دو سال اخیر به دلیل اقدامات یکجانبه آمریکا و بدعهدی طرف‌های اروپایی در وضعیت بدی قرار گرفته است. پس از آن‌که آمریکا با اعلام خروج از برجام در اردیبهشت‌ 97 تحریم‌های یکجانبه بیشتری علیه ایران اعمال کرد، طرف‌های اروپایی وعده دادند با اتخاذ اقداماتی، پیامدهای منفی خروج آمریکا از برجام را جبران خواهند کرد.

اما با گذشت یک سال هنوز به هیچ‌یک از وعده‌ها و تعهدات عمل نکردند و در نهایت شورای‌عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت 98‌ در واکنش به کوتاهی کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات در بیانیه‌ای اعلام کرد ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات ذیل برجام را متوقف خواهد کرد.

در عین حال ایران همواره برای بازگشت به تعهدات در صورت رفع تحریم‌ها و پایبندی طرف اروپایی اعلام آمادگی کرده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepress

انتهای پیام