اثر عرضه اولین ملک در بورس کالا در روش سنتی بازار املاک

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن رضایی پور با اشاره به آغاز عرضه املاک در بورس کالا  گفت: حذف مزایده های سنتی از طریق حراج در بورس کالا به شفاف سازی کمک می کند و احتمال دستکاری قیمتی و ایجاد رانت برای فرد یا ارگانی خاص وجود نخواهد داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه قیمت ملک یکی از متغیرهای اصلی در اقتصاد است با عرضه املاک نهادها و ارگان های دولتی و غیردولتی در بورس می توان به شاخص شفاف در بازار دست یافت. به طوری که براساس آن، سیاستمداران و دولت از افزایش و یا کاهش واقعی قیمت ها مطلع می شوند و این بازار به مرجع قیمتی شفاف تبدیل خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: امیدواریم این عرضه و عرضه های بعدی با رونق و استقبال مواجه شود. تعریف ابزارهای مالی بر پایه مسکن یکی از موثرترین روش ها برای رونق این معاملات است.

رضایی پور گفت : با توجه به اینکه قدرت خرید عموم در بازار مسکن تحت تاثیر تورم کاهش پیدا کرده، بهتر است ابزارهای مالی روی این دارایی تعریف شود تا ملک عرضه شده به عنوان دارایی پایه قرار گیرد و شاهد مشارکت عموم مردم باشیم. چراکه بر خلاف بورس، عرضه املاک به صورت فیزیکی مشتریان بخصوصی دارد.

وی افزود: مسکن یکی از کالاهایی است که متغیرهای کلان اقتصادی از جمله نرخ تورم، میزان واردات و نقدینگی جامعه و نیز قدرت خرید مردم و عواملی از این دست در آن اثر گذار است. اما عرضه در بورس راهکار موثری برای ایجاد شفافیت قیمتی و اطلاعاتی در جامعه بوده و می تواند در شفافیت معاملات این حوزه کمک کند.

براساس این گزارش،طبق اطلاعیه بورس کالا و ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری، یک باب واحد تجاری (مغازه) واقع در محله یک فاز ۲ پردیس به مساحت ۱۷.۱۶ مترمربع و به ارزش پایه بیش از ۱۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون ریال ۲۹ مرداد سال جاری از سوی شرکت عمران شهر جدید پردیس برای فروش روی تابلوی فرعی بورس کالای ایران می‌رود.

متقاضیان از روز انتشار اطلاعیه عرضه به مدت ۱۰ روز کاری فرصت دارند از این واحد بازدید و درصورت رضایت برای مشارکت در این معامله اعلام آمادگی کنند. فروش این واحد به صورت ۳۰ درصد نقد و ۷۰ درصد به صورت اقساط ۴۸ ماهه بوده و افراد برای ثبت سفارش نیازمند دریافت کد بورسی از یکی از ۸۶ شرکت کارگزار حاضر در بورس کالا هستند.

در تاریخ عرضه، کارگزار به نمایندگی از مشتری، تقاضا را ثبت خواهد کرد و برای ثبت درخواست، مشتری باید ۳ درصد ارزش پایه ملک را به حساب بورس واریز یا از طریق حساب وکالتی بورس برای این موضوع اقدام کند تا کارگزار مربوطه در حراج شرکت کند و در نهایت ملک به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته شود.

همچنین پس از برگزاری حراج، برنده معامله، باقیمانده ۳۰ درصد وجه اولیه را به حساب بورس واریز و چک ها را به شرکت عمران پردیس تحویل می دهد و با امضای مبایعه نامه، فرایند معامله در بورس کالا تمام می شود و  سه روز بعد ملک به خریدار تحویل داده خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepres

انتهای پیام