درخواست از رئیس سازمان بورس برای توضیح علت توقف نمادهای لیدر و دامنه منفی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن عباسی استاد دانشگاه علامه طباطبایی با ارائه پیشنهاداتی برای مدیریت بهتر فروش سهام عدالت در کانال تلگرام اعلام کرد: رِنج کشی در سهام عدالت و رقابت کارگزاران برای فروش هم بازاری که مثبت شروع کرد را منفی کرده و هم سیستم‌های معاملاتی را قطع کرده است.

دو راهکار ساده برای مدیریت این موضوع وجود دارد:

۱. معاملات سهام عدالت را نوبت بندی کنید و سهمیه ای برای فروش سهام عدالت بگذارید. مثلا کل سهام عدالت برای فروش در هر روز مقدار مشخصی باشد و الباقی برای روز بعد بماند و هر روز بر اساس حجم مبنا و یا میانگین حجم معاملات روزهای گذشته سهمیه‌ مشخصی برای فروش در نظر گرفته شود. در این صورت حقوق همه حفظ خواهد شد هم به بازار فشار نمی آید و هم با مدیریت عرضه، سهامداران عدالت می‌توانند در قیمت های عادلانه‌تری سهام را بفروشند. با این وضعِ فروش آبشاری علاوه بر کور کردن تقاضای بازار، حقوق سهامداران عدالت هم ضایع می‌شود و سهام را ارزانتر خواهند فروخت.

۲. روش دوم هم معاملات سهام عدالت در زمانی مشخص و به قیمت پایانی همان روز است. از آنجا که سهامداران عدالت اطلاعات کمی از روند بازار دارند و ممکن است بر اثر فروش آبشاری در نهایت سهام را با مبلغ کمتری بفروشند، بهتر است فروش سهامداران عدالت را به زمان مشخصی موکول کرد به طوری که فقط امکان سفارش گذاری بر اساس قیمت پایانی همان روز ممکن باشد در این صورت نه به سیستم معاملات فشاری وارد می‌شود نه در  سهام موجود در سبد عدالت رِنج منفی کشیده می‌شود و در نهایت هم سهامداران عدالت سهام را در قیمتی منصفانه فروخته اند.

همچنین وی خطاب به حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس با بیان اینکه برای چندمین بار است وقتی بازار عزم مثبت شدن دارد، نمادهای لیدر بسته ‌می‌شوند و هسته هنگ می‌کند و رِنج منفی در بازار زده می‌شود و نمادهای لیدری که در آستانه صف خرید بودند با صف فروش باز می‌شوند، اعلام کرد: شما رییس نهاد ناظر این بازار هستید.

لطفا پاسخگو باشید و اولا علت این دو اتفاق را به مردم توضیح دهید و ثانیاً مسببان این اتفاق را بصورت شفاف به مردم معرفی کنید و در صورت لزوم برای احقاق حقوق سهامدارانف دستورات لازم و حسب لزوم پیگیری اقدامات قضایی را به عمل آورید. عده ای در بازار در حال تخریب بورس و با ابزارهای مختلف در حال آسیب رساندن به اعتماد عمومی و تشویق مردم به خروج از این بازار هستند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام