"غکورش" برای عرضه اولیه امروز در بورس معرفی شد / پیش بینی سود

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جلسه معرفی شرکت صنعت غذایی کورش بعداز ظهر دیروز برای اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکری با حضور علی ابراهیمی رییس هیات مدیره و کوروش منتصر مدیرعامل صنعت غذایی کورش برگزار شد تا این شرکت 300 میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه 12 درصدی سهام برای امروز در بورس باشد.

پیش بینی آینده روشن "غکورش"

براین اساس، علی ابراهیمی با بیان اینکه شرکت صنعت غذایی کورش چهارمین شرکت از گروه صنعتی گلرنگ است که وارد بورس می شود، گفت: امید می رود این شرکت که آینده بسیار روشنی هم پیش رو دارد برای فعالان بازار سرمایه بازدهی مورد انتظار را به همراه داشته باشد.

تاریخچه شرکت

منتصر مدیرعامل با اشاره به تاریخچه شرکت گفت: گروه صنعتی گلرنگ از سال 88 فعالیت را در حوزه تولید روغن های خوراکی با برون سپاری آغاز کرده و سال 90 آغاز بکار صنعت غذایی کورش بوده است. میزان تولید در سال 88 بالغ بر 8.8 هزار تن بوده که در سال 97 به 280 هزار تن رسیده و در سال 99 برنامه تولید 361 هزار تنی در دستور کار است.

وی افزود: نخستین کارخانه شرکت در شهرک صنعتی حیدریه قزوین سال 92 خریداری شد و همزمان فاز دوم کارخانه سال 93 در شهرک صنعتی اشتهارد آغاز شد. همچنین سال 94 اولین محصول سلامت محور که روغن سرخ کردنی بدون پالم بود به بازار عرضه شد. در سال 98 نیز در تولید روغن های خوراکی خانوار برند اول شدیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه ظرفیت تولید روغن در سال 98 بالغ بر 28 هزار تن بوده که به دو بخش مالکیتی و کارمزدی تقسیم می شود، ادامه داد: با بکار گیری ظرفیت های خالی موجود از 21 هزار تن ظرفیت مالکیتی و 7 هزار تن ظرفیت خالی کارخانجات استفاده کردیم و برنامه داریم طی سال جاری نیز تولید 310 هزار تنی را پشت سر بگذاریم.

برند اول در سهم بازار روغن خانوار

منتصر از اختصاص سهم بازار 13.24 درصدی از کل سهم روغن ها در سال 97 خبر داد و گفت: این سهم در چهار ماهه اول سال جاری به 15.8 درصد رسیده اما در سهم بازار روغن خانوار با 23.2 درصد برند اول هستیم. همچنین در راستای اجرای طرح های توسعه ای و با هدف حمایت از تولید و کشت دانه های روغنی به کار واردات و توزیع نهاده های دامی ورود کردیم.

واردات و توزیع نهاده های دامی

وی افزود: سال گذشته بالغ بر 74 هزار تن ذرت دامی و 143 هزار تن کنجاله وارد کردیم و سال جاری واردات 400 هزار تن ذرت دامی و 280 هزار تن کنجاله در دستور کار است که تاکنون 110 هزار تن ذرت دامی و 60 هزار تن کنجاله به فروش رسیده و در چهار ماهه اول سال هم 180 هزار تن ذرت دامی وارد کردیم که به دلیل مشکلات تخصیص ارز هنوز فروش آن محقق نشده است.

اهداف کلان تا سال 1404

مدیرعامل صنعت غذایی کورش درخصوص اهداف کلان "غکورش" تا سال 1404 گفت: دستیابی به ظرفیت تولید 496 هزار تن در سال، رشد سهم بازار تا 25 درصد، تکمیل زنجیره تامین روغن، ارتقا حاشیه سود تا 15 درصد و ارائه دو سالانه حداقل یک محصول جدید را می توان در این شمار نام برد.

آخرین اطلاعات مالی

منتصر درخصوص آخرین اطلاعات مالی شرکت توضیح داد: درآمد عملیاتی در سال 98 به 309.2 میلیارد تومان بودده و در بودجه سال جاری هم تحقق درآمد عملیاتی 440 میلیارد تومان پیش بینی شده است. سود هر سهم در سال 98 به 1284 ریال رسیده و بودجه سال جاری هم با دستیابی به سود 2583 ریالی برای هر سهم برنامه ریزی شده است. سود خالص نیز در سال 98 بالغ بر 385.3 میلیارد تومان بوده که برآورد شده در پایان سال جاری به 775 میلیارد تومان برسد.

عدم برنامه افزایش سرمایه/ نحوه تامین مواد اولیه

وی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت هیچ برنامه ای برای افزایش سرمایه ندارد درباره نحوه تامین مواد اولیه توضیح داد: تدابیر لازم برای تامین مواد اولیه اندیشیده و خریدها هم انجام شده و به نظر می رسد مشکل خاصی وجود نخواهد داشت مگر اینکه شرایط خاصی بوجود آید. با توجه به کریدور شمال و روابط مثبت با روسیه، ریسک واردات به حداقل رسیده است.

منتصر افزود: صنعت روغن نباتی مشمول تخصیص ارز دولتی است و به همین دلیل فعلا صادرات روغن نباتی ممنوع است‌ ولی در صورت حذف ارز دولتی صنعت روغن نباتی امکان صادرات هم خواهد داشت و با در نظر گرفتن نزدیکی به دو بازار عراق و افغانستان، حذف ارز دولتی و صادرات روغن نباتی، فرصت خوبی برای این شرکت خواهد بود.

اهداف ورود به بازار سرمایه

علی ابراهیمی درخصوص اهداف ورود این شرکت به بازار سرمایه به بورس پرس گفت: با عرضه صنعت غذایی کورش در گام اول حدود 5 میلیون نفر سهامدار این شرکت خواهند شد. سهامی عام شدن باعث می شود این چند میلیون سهامدار به عنوان یک نهاد نظارتی، تمرکز ویژه بر عملیات شرکت داشته باشند. تامین مالی، معافیت های مالیاتی و در مجموع بهبود عملکرد شرکت از اهدافی است که دنبال می شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام