نحوه قیمت گذاری خودرو در بورس کالا و تغییر فرمول شورای رقابت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روح‌الله ایزدخواه در مورد طرح ساماندهی یا تحول صنعت خودرو که اخیرا" در مجلس تصویب شده به دنیای اقتصاد گفت : در این طرح سعی شده همه چالش‌های خودرو مانند فروش، کیفیت، قیمت، رقابت، صادرات، واردات و ایمنی مورد بررسی قرار گیرد و حل ریشه‌ای فاصله زیاد قیمت کارخانه تا بازار ، عبور از مسیر عرضه خودرو در بورس کالا است.

وی افزود: عرضه خودرو در بورس کالا سبب شفافیت در آمار تولید خودرو و مشخص شدن خریداران شود که به معنای آزادسازی قیمت هم نیست . چرا که در این مسیر شورای رقابت با حضور در فرایند قیمت‌گذاری ، قیمت پایه را تعیین می‌کند اما فرمول فعلی شورای رقابت، ملاک تصمیم مجلس نخواهد بود. چون شورا باید فرمولی شفاف تعیین کند تا خودروسازان قادر به تعیین قیمت شوند .

ایزدخواه ادامه داد: براین اساس نرخ خودرو در بورس کالا طبق قیمت پایه ، مشخص می شود و مابه تفاوت ناشی از رقابت و افزایش قیمت به جیب خودروسازان نمی‌رود و ساز و کار جدیدی تعریف خواهد شد.

جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا نیز در مورد طرح مجلس توضیح داد: ساز وکار مدنظر در ساماندهی صنعت و بازار خودرو این است که شورای رقابت قیمت پایه را تعیین کند. نمایندگان معتقدند اختلاف قیمت پایه با قیمت کشف شده در بورس کالا نباید به حساب خودروساز واریز شود. با این استدلال تعیین قیمت پایه را از اختیار خودروساز خارج کرده‌اند.

وی توضیح داد: شورای رقابت باید فرمول جدیدی برای قیمت پایه تعیین و شفاف اعلام کند و متغیرهایی مانند شاخص بهای تولید ماهانه را در اختیار عموم دهد تا مردم عادی هم بتوانند براساس فرمول ، قیمت‌ها را محاسبه کنند.

فلاح سه مسیر در صرف هزینه‌ مابه‌ تفاوت قیمت پایه و قیمت نهایی خودرو در بورس کالا اعلام کرد و گفت: مسیر اول و دوم این است که دولت بخشی از این پول را صرف توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی کند یا به‌صورت قرض‌الحسنه در اختیار خودروسازان قرار دهد تا هزینه تامین مالی شرکت‌ها کاهش یابد. مسیر سوم هم می تواند تعریف جایزه برای خودروسازان در صورت افزایش تولید باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام