شایعه اوراق جدید بازار تکذیب و دلایل عدم اقبال عمومی به اسناد خزانه اعلام شد

حبیب‌رضا حدادی در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، در رابطه با این موضوع که به گفته برخی، شرکت های تامین سرمایه به رغم تشکیل کنسرسیومی برای حمایت از عرضه و کشف قیمت اسناد خزانه اسلامی، حاضر به حمایت از این اوراق در چهارشنبه گذشته نشده اند و این اوراق با چالش تازه ایی مواجه شده ، توضیح داد: چنین شایعه ایی صحت ندارد. چرا که شرکت های تامین سرمایه به میزان نقدینگی و توانی که داشتند در چهارشنبه گذشته اقدام به خرید تا 5 میلیارد تومانی کردند.

وی ادامه داد: علاوه بر این برخی شرکت های تامین سرمایه از قبل هم این اوراق را با نرخ های مناسبی خریداری کرده و منتظر کشف قیمت و خرید دوباره مجدد بودند. بنابراین هر چند کشف قیمت انجام شده مورد نظر شرکت های تامین سرمایه نبود اما با هدف کمک به دولت ، این گروه اقدام به خرید اسناد خزانه اسلامی کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه شرکت های تامین سرمایه به دلیل هزینه ها و نوع فعالیت، برنامه خرید و فروش اوراق را داشتند، درباره این سئوال که چرا همه 400 هزار ورقه قابل عرضه به فروش نرسید و زمان معاملات هم یک ساعت تمدید شد، به بورس پرس توضیح داد: عدم آشنایی و اطلاع همه مردم از چند و چون این اوراق ، ناآشنایی کافی پیمانکاران و نظاره گر شدن اکثر این گروه در اولین عرضه برای تصمیم گیری در آینده ، فاصله زمانی چندماهه تا سررسید 23 اسفند 94 اوراق ،مقایسه نرخ سود بانکی با نرخ تنزیل اوراق و عدم جذابیت کشف قیمت انجام شده ، عدم نیاز برخی پیمانکاران به منابع مالی به دلیل رکود اقتصادی و نداشتن جایگزین سرمایه گذاری در صورت فروش اوراق و مقرون به صرفه نبودن واگذاری اوراق 100 هزار تومانی به نرخ 90 هزار تومانی، از جمله دلایل عدم فروش همه اوراق بود.

حدادی با بیان اینکه هدف از انتشار و عرضه این اوراق جدید جذب مشارکت های مردمی است، ادامه داد: با این همه انتظار می رود طی هفته ها و ماه های آتی ، حجم بیشتری از اسناد خزانه اسلامی وارد بازار سرمایه شود. در این میان دولت و مسئولان اقدام به حمایت هایی خواهند کرد تا در مرحله اول فروش و سررسید 1000 میلیارد تومان به درستی انجام و نهایی شود.

وی با اشاره به معاف از مالیات بودن اوراق طبق بند ط  تبصره 6 بودجه 93 و 94 ، در مورد عرضه های بعدی اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نون مالی فرابورس هم گفت: طبق هماهنگی های به عمل آمده ، قرار شده بعد از تجمیع اوراق متقاضیان عرضه ، روزهای دوشنبه هر هفته اسناد خزانه اسلامی عرضه شود.

انتهای پیام