کرونا غول نفتی دنیا را وادار به عقب نشینی کرد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از سی ان ان، شرکت آرامکوی عربستان در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای جهانی ناشی از آن، مجبور به لغو قرارداد هایی همچون ساخت مجتمع پالایشگاهی به ارزش 10 میلیارد دلار در چین، خرید 20 درصد از بخش پالایش و پتروشیمی شرکت ریلاینس اینداستریز هند و تعویق توسعه پالایشگاه بزرگ در آمریکا شد که پیش از همه گیری ویروس کرونا بسته شده و اهمیت ژئوپلیتیکی فراوانی دارند اما باید متوقف شوند.

بر اساس این گزارش، تغییر اولویت های آرامکو به دلیل حساس بودن ماهیت برخی از این طرح ها به لحاظ سیاسی، پیامدهای بلند مدتی برای این شرکت و دولت عربستان خواهد داشت.

بزرگترین مشکل آرامکو دورنمای قیمت نفت است. قیمت نفت برنت هنوز 33 درصد کمتر از آغاز سال جاری میلادی بوده و سوددهی شرکت طی سه ماهه دوم سال، بیش از 73 درصد کاهش یافته و به 6.6 میلیارد دلار رسیده است.

 آرامکوی عربستان غیر از پرداخت سود به سرمایه گذاران،باید پرداخت هایی به دولت عربستان هم داشته باشد که برای تامین هزینه سنگین مخارج اجتماعی و نظامی وابسته به درآمد نفت است. سقوط قیمت نفت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را وادار می کند طرح دورنمای 2030 را که وابستگی عربستان به صادرات نفت را کاهش می‌دهد به تعویق اندازد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام