علت افزایش زیان خودروسازان و رانت ۴۵ هزارمیلیاردی / اثر عرضه خودرو در بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن دهنوی با انتقاد از گرانی لحظه‌ای خودرو در بازار به خانه ملت گفت: قیمت خودرو در شرایطی توسط شورای رقابت تعیین می‌شود که شفاف نبودن نحوه محاسبه و تاخیر در به‌روزرسانی قیمت‌ها سبب افزایش زیان انباشته خودروسازان شده و کاهش سرمایه در گردش را در پی داشته است.

وی افزود: ایمنی و میزان مصرف سوخت از مهمترین شاخص‌های کیفیت خودرو بوده و خودروهای پرتیراژ داخلی به سختی قادر به کسب 1 یا 2 ستاره ایمنی هستند که این موضوع در آمار فوتی‌ها و معلولیت‌های ناشی از تصادفات رانندگی به خوبی نمایان می‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر میزان مصرف سوخت خودروهای داخلی 20 درصد کاهش یابد، میزان درآمد حاصل از صادرات بنزین صرفه‌جویی شده برابر با 2.4 میلیارد دلار معادل 50 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

دهنوی گفت: از اواسط سال 97 افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد به دو برابر قیمت مصوب رسید و شکاف ایجاد شده موجب هجوم گسترده دلالان حرفه‌ای برای خرید خودرو از کارخانه و کسب سود بیش از 45 هزار میلیارد تومان شده است. بهترین راهکار، عرضه خودرو در بورس کالا بوده که مابه‌التفاوت قیمت کشف شده به عنوان مالیات اخذ و صرف توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش تولید خودرو ،حذف رانت و تعدیل قیمت خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام