انتظار اقبال سه صنعت مهم و برقراری تعادل در گروه های کوچکتر

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات اولین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: بازار امروز با رشدی 27 هزار واحدی به کانال یک میلیون و 583 هزار واحد رسید.

ارزش معاملات بورس و فرابورس 8.8 و 3.3 هزار میلیارد تومان بود. در شرایطی که در دو روز پایانی هفته گذشته خبر از حمایت های متعدد و برگزاری جلسات برای ارایه راهکار حمایت از بازار سرمایه مطرح بود، امروز نمادهای فلزاتی و بانکی با حمایت و صف خرید همراه شدند و بازار شروعی مثبت داشت. در برخی سهم های کوچکتر نیز صف های خرید و متعادل شدن را شاهد بودیم اما در میانه بازار با شدت گرفتن عرضه ها در نمادهای بزرگ، کوچکترها نیز فاز نزولی گرفتند و درنهایت این امر سبب منفی شدن شاخص کل هم وزن شد.

امروز 686 میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار داشتیم که این اتفاق بعد از 7 روز معاملاتی رخ داد. همچنین بازیگر اصلی بازار حقیقی ها بودند که 83 درصد خریدها و 77 درصد فروش ها را به خود اختصاص داده اند.

در بازارهای رقیب اما قیمت ها می تازد. دلار صرافی به محدوده سقف قبلی رسیده و هم اکنون 23 هزار و 160 تومان معامله می شود. دلار در بازار آزاد 26 هزار تومان داد وستد می شود. سکه نیز به مرز 12 میلیون تومان رسیده است. در بازار خودرو نیز قیمت ها همچنان می تازد.

در بازارهای جهانی مس 6712 دلار و روی 2474 دلار داد و ستد شد . متانول سی اف آر چین با رشد چهار دلاری به 200 دلار رسید. متانول سی اف آر جنوب شرقی آسیا که هفته پیش از این رشد خیره کننده 20 دلاری داشت این هفته بدون هیچ تغییری در محدوده 251 دلار باقی ماند و متانول در بازار داخلی چین نیز بدون تغییرگزارش شد.

بررسی چند رویداد:

وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان طی دیداری در انگلیس بر سر رد تلاش‌های آمریکا برای پیشبرد ساز و کار ماشه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد توافق کردند.

بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا مدعی شد: در صورت رئیس‌جمهور شدن، واشنگتن به تعامل با تهران خواهد پرداخت.

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس گفت: با مصوبه اخیر شورای عالی بورس (الزام حقوقی‌ها به بازارگردانی در بورس و فرابورس / سهام خزانه و اوراق اختیار فروش تبعی/ لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس و سرمایه‌گذاری بلندمدت صندوق توسعه ملی) ، بازار جهت را پیدا کرده و پول‌هایی که در کنار بازار پارک شده بود، مجددا به بورس برخواهد گشت.

سلاح ورزی عضو شورای عالی بورس اعلام کرد: بازار سرمایه نیازمند آزادی داد و ستد، تضمین تقارن اطلاعات میان بازیگران و مقابله جدی و بی ملاحظه با دستکاری قیمت ها از سوی نهادهای ذینفع و بازیگران بزرگ بازار است.

رئیس بانک مرکزی گفت: علی رغم تمام سختی ها مصمم به کنترل تورم و دستیابی به پایداری بازارها و تامین ارز برای ملزومات مردم به عنوان اولویت های اصلی هستیم.

برای ادامه هفته به نظر می رسد رشد سهام فلزاتی، معدنی و برخی پتروشیمی ها که با اصلاح قیمتی یک ماه اخیر به محدوده های بسیار جذابی رسیده اند بسیار زیاد است. اما در گروه های کوچکتر بازار همچنان فشار فروش حاکم است که به نظر با کف سازی شاخص کل در قیمت های فعلی، کم کم شاهد ایجاد تعادل قیمتی در آنها نیز خواهیم بود.   

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام