دو تغییر مالیاتی بودجه سال آینده / سیاست انبساطی و انقباضی بخش مالی و پولی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از صدا و سیما، محمدباقر نوبخت در دومین جلسه ستاد بودجه ۱۴۰۰ با بیان اینکه بودجه سال آینده در بخش سیاست‌های مالی، انبساطی و در بخش سیاست‌های پولی، انقباضی خواهد بود، گفت: ستاد بودجه سال آینده از نیمه تیر آغاز به کار کرد تا بودجه شرکت‌های دولتی و بودجه عمومی تا ۱۵ آبان و ۱۵ آذر در قالب لایحه بودجه کل تقدیم مجلس شود.

وی افزود: بخشنامه بودجه سال آینده به همه دستگاه‌های برخوردار از این بودجه تهیه شد و امید می رود با تصویب این بخشنامه در جلسه فردا دوشنبه شورای اقتصاد ، بتوان بخشنامه بودجه را در موعد مقرر به دستگاه‌های دارای ردیف بودجه ابلاغ کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: با تحلیل شرایط رکود تورمی ، متوجه می‌شویم سیاست‌های اقتصادی باید به گونه‌ای باشد که در مقابل رکود فعال باشد و از سوی دیگر جلوی تورم را بگیرد. بنابراین سیاست‌های مالی اقتصاد در سال آینده انبساطی است تا با افزایش مخارج از جمله افزایش پرداخت‌ها به کارکنان و طرح‌های عمرانی بتوانیم حوزه‌هایی را که مصرف مردم پایین آمده، بالا ببریم و با استفاده از نیروی کار و ماشین آلات بیکار اشتغال و نیازهای جامعه و قدرت خرید مردم را زیاد کنیم. از سوی دیگر برای محدود کردن تورم باید سیاست‌های پولی انقباضی در نظر گرفته شود که پیشنهاد دهنده و مجری این سیاست‌ها بانک مرکزی است.

نوبخت تأمین منابع پایدار و مطمئن را یکی از محوری‌ترین اصول اصلاح ساختار بودجه دانست و عنوان کرد: برای اینکه این منابع به افزایش تعهدات آتی دولت منجر نشود روی سیاست‌های مالی متمرکز شدیم و در بودجه سال آینده، تعرفه‌های مالیاتی بخش تولید ۴ تا ۵ درصد کاهش خواهد یافت و مالیات بر تولید کننده کمتر می‌شود و از سوی دیگر، مالیات بر مصرف افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به عدم توافق اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی در اصلاح ساختار بودجه ، توضیح داد: با هماهنگی مجلس، بخش‌هایی از این اصلاح ساختار در لایحه بودجه ۱۴۰۰ لحاظ می شود. کاهش مالیات بخش تولید و افزایش مالیات بر مصرف از ویژگی‌های مهم بخشنامه بودجه ۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام