فروش خودرو فقط در بورس کالا و ممنوعیت سهامداری لایه‌ای و چرخشی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، روح‌الله ایزدخواه در خصوص بررسی مجلس از طرح تحول صنعت خودرو گفت: مبنای این طرح، اصلاح روش توزیع و فروش خودرو با عرضه خودروی صفر در بورس کالا بوده و روش‌های توزیع به‌غیر از بورس بسته شود تا خودروسازان نتوانند از درب‌های پشتی، اقدام به فروش کنند.

وی افزود: بر این اساس قیمت‌گذاری دستوری به‌دلیل ناکارآمد بودن حذف و بر پایه عرضه و تقاضا تعیین می شود.اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس بیش از قیمت تمام‌شده باشد از مابه التفاوت، مالیات گرفته می‌شود تا رانت موجود به‌جای این که به جیب دلالان یا خودروساز رود در اختیار دولت قرار گیرد و صرف افزایش تولید خودرو شود تا قیمت‌ها کاهش یاید.

این نماینده مجلس ادامه داد: پیشنهاد شده از مالیات اخذشده از بورس خودرو، 20 درصد به خزانه برود و صرف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود و 70 درصد هم به خودروسازها وام کوتاه‌مدت داده شود. 10 درصد هم برای پاداش به خودروسازان در نظر گرفته شده تا با افزایش عرضه و به‌ تشخیص شورای رقابت تعلق گیرد. به این ترتیب تلاش شده سود خودروساز صرفاً در افزایش تولید باشد .

ایزدخواه افزود: در این طرح به‌ازای فروش هر خودرو در بورس کالا، کد رهگیری یکتا برای خریداران ایجاد می‌شود و مواردی همچون شماره‌گذاری، کارت خودرو و کارت سوخت صرفاً توسط این کد صادر می‌شود. لذا امکان فروش در خارج از چارچوب بورس برای خودروسازان از بین می‌رود و بر فروش نظارت سیستمی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین خودروسازان مکلفند به‌ازای تولید هر 5 خودروی جدید، یکی را اسقاط کند که به کاهش آلودگی هوا کمک شایانی خواهد کرد. طبق این طرح، سهامداری لایه‌ای و چرخشی برای خودروساز ممنوع و مکلف شده‌ به‌ فاصله کمی پس از لازم‌الاجرا شدن قانون، سهام‌ لایه‌ای را به فروش رساند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام