رفتار سلیقه ایی در توقف و بازگشایی نمادها صحت ندارد / توضیح روش

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعیدمحمد علیزاده در واکنش به ادعای برخی فعالان بازار سرمایه مبنی بر رفتار سلیقه ایی در توقف و بازگشایی نمادها به سنا گفت : طبق دستورالعمل معاملات بورس و فرابورس اگر قیمت پایانی سهمی طی 5 روز متوالی بیش از ۲۰ درصد افزایش یا کاهش یابد، نماد آن شرکت پس از توقف یک ساعته ، باز می شود و اگر این رویداد در ساعت آخر باشد، زمان بازگشایی به روز بعد موکول می‌شود.

وی افزود: همچنین اگر قیمت پایانی سهمی در ۱۵ روز متوالی بیش از ۵۰ درصد افزایش یا کاهش یابد، نماد متوقف می شود و بورس یا فرابورس از ناشر درخواست برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی با مهلت دو روز کاری می کند تا با پاسخ به سؤالات تحلیل‌گران ، نماد با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شود.

 این مقام مسئول ادامه داد: این درحالی است که توقف و بازگشایی نمادها ، کاملاً سیستماتیک بوده و به صورت دستی یا تصمیم سلیقه‌ای نیست و نحوه عملکرد سیستم هم در بازار نزولی یا صعودی تفاوتی ندارد.

علیزاده توضیح داد: از نکات مهم قابل توجه فعالان این  است که امکان دارد قیمت یک سهم در چند روز متوالی بیش از پنج روز مثبت یا منفی باشد ولی طبق الگوریتم سیستم اگر به هر دلیل از جمله ارسال اطلاعات با اهمیت نماد متوقف و مجدداً بازگشایی شود، تعداد روزهای نوسان مثبت یا منفی قیمت سهام از زمان بازگشایی نماد در نظر گرفته می‌شود.

وی تأکید کرد: هیچ تفاوتی در ساز و کار توقف و بازگشایی نمادها به دلیل نوسانات منفی یا مثبت نیست و ملاک محاسبه سیستم، قیمت پایانی در لحظه، طبق سیستم معاملات بوده و مقادیر آن با قیمت‌های پایانی پنج روز گذشته برای نوسان ۲۰ درصد و قیمت پایانی ۱۵ روز گذشته برای ۵۰ درصد نوسان است و در صورت هرگونه توقف نماد در این بازه زمانی، قیمت آخرین بازگشایی ملاک محاسبه نوسان خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام