خط و نشان سازمان امور مالیاتی برای معاملات صوری/ مودیان متخلف قضایی می شوند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیدعلی پارسا با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: پیرو بخشنامه ۹۹. اردیبشهت سال جاری موضوع نحوه رسیدگی به صورت حساب های غیر واقعی، ضمن تاکید بر اجرای مفاد بخشنامه فوق در حسابرسی های مالیاتی کلیه سنوات على الخصوصی سال های ۹۷ و ۹۸،مودیان باید اسامی خریداران و فروشندگان واقعی که اسامی آنها در اسناد و مدارک تسلیمی اعلام نشده را ظرف یک ماه به ادارات امور مالیاتی ارائه کنند.

در صورت عدم معرفی یا شناسایی اطلاعات خریدار و فروشنده، طبق ماده 274 مربوط به مجازات در محاکم قضایی اعمال قانون خواهد شد.

هرگاه بر اساس مدارک و مستندات ارائه شده و با اطلاعات واصله از سایر اشخاص مشخص شود مودی واقعی نسبت به خرید از مودیان فاقد اعتبار مالیاتی مودیان صوری با فروش به آنها اقدام کرده در اینصورت ادارات امور مالیاتی مکلف هستند:

۱- نسبت به عدم پذیرش اعتبار مالیاتی خرید از مودیان فاقد اعتبار مالیاتی اقدام کنند. مگر اینکه نسبت به معرفی فروشنده واقعی اقدام کند و در صورت مطالبه و پس از وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده خرید مذکور از فروشنده واقعی، مبالغ پرداختی برای خریدار واقعی اعتبار مالیات بر ارزش افزوده محسوب می شود.

همچنین باید در مواردی که قبلا نسبت به پذیرش اعتبار خرید از مودیان فاقد اعتبار اقدام کرده مجددا نسبت به مطالبه مالیات تا سقف اعتبار غیر واقعی پذیرفته شده از خریدار واقعی با توجه به عدم پرداخت مالیات و عوارضی در زمان خریداران اقدام کنند.

۲- با توجه به عدم صدور صورتحساب به نام خریدار واقعی، نسبت به مطالبه جریمه عدم صدور صورتحساب موضوع مواد ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم مصوب ۸۰.۱۱.۲۷ و ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم مصوب ۹۴.۴.۳۱ و بند ۲ ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند.

۳- نسبت به مطالبه جریمه عدم ارسال فهرست معاملات خرید با فروش موضوع مواد ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۸۰.۱۱.۳۷ و ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۴.۴.۳۱ حسب مورد نسبت به معاملات با مودیان صوری اقدام کنند.

۴- با عنایت به موافقت وزیر اقتصاد با بخشودگی جرایم مودیان موضوع این بخشنامه به سازمان امور مالیاتی در اجرای بند (3) مصوبات چهل و هشتمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۱۳۹۹.۲.۱۳ جرایم مقرر در قوانین مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده برای عملکرد سال ها و دوره های مالیاتی ۹۵ و به بعد این گونه مودیان که نسبت به معرفی خریداران با فروشندگان واقعی اقدام کنند، مشمول بخشودگی جرایم نخواهند بود .

 در صورت همکاری صرفا نسبت به درصد اعلام اسامی خریداران و فروشندگان واقعی از اشخاص فاقد اعتبار مالیاتی مودیان صوری او در اجرای مفاد ماده ۱۹۱ قانون مالیات های مستقیم با رعایت مفاد دستورالعمل مذکور مشمول بخشودگی جرایم قوانین مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده و نسبت به درصدهای اعلام شده در دستور العمل فوق الذکر خواهند بود.

همچنین در خصوص جرایم سال های قبل از ۱۳۹۵ نیز بخشودگی جرایم در اجرای ماده ۱۹۱ قانون مالیات های مستقیم تا سقف درصدهای تعیین شده و با رعایت مفاد دستورالعمل مذکور به مدیر کل امور مالیاتی تفویض می شود.

۵- در صورت عدم معرفی خریدار و فروشنده واقعی تمام یا بخشی توسط اینگونه مودیان برای معاملات سال های ۹۵ و بعد، ادارات کل امور مالیاتی باید نسبت به معاملات غیر واقعی در اجرای مقررات مواد ۲۳۰ و ۲۷۴ قانون مالیات حسب مورد در اجرای شیوه نامه شماره ۲۰۰/۹۷/۵۷ مورخ ۹۷.۴.۱۶ اقدام کنند.

۶- در صورت شناسایی با معرفی فروشنده با خریدار واقعی، ادارات امور مالیاتی با رعایت مقررات نسبت به مطالبه مالیات از مودی واقعی اقدام کنند.

۷- مسئولیت اجرای دقیق این بخشنامه و بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۹/۲۳ مورخ ۹۹.۲.۲۸ با مدیران کل امور مالیاتی بوده و ادارات کل امور مالیائی بایداقدامات انجام شده در اجرای بخشنامه های فوق را به صورت ماهانه در سامانه ای که برای این منظور توسط معاونت فناوری های مالیاتی ایجاد می شود وارد کنند.

۸- معاونت فناوری های مالیاتی موظف است با استفاده از داده ها و اطلاعات پایگاه های اطلاعاتی سازمان نسبت به شناسایی سیستمی مودیانی که معامله (خرید یا فروش ) آنها با اشخاص فاقد اعتبار مالیائی (مودیان صوری ) بوده، اقدام و فهرست آن را جهت بهره برداری ادارات امور مالیاتی در سامانه قرار دهد.

۹- دادستانی انتظامی مالیاتی و در مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی مکلف است ضمن نظارت بر حسن اجرای مفاد بخشنامه های فوق، نحوه اجرای آن را به معاونت حقوقی و فنی مالیاتی سازمان گزارش دهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام