از امروز همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اعمال شدند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مایک پمپئو صبح امروز با صدور بیانیه‌ای، ایران را بزرگترین تهدید برای منطقه غرب آسیا معرفی کرد و مدعی شد همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از جمله محدودیت تسلیحاتی ، بازگشت و اعمال شده اند.

وی اعلام کرد: آمریکا از بازگشت عملاََ تمام تحریم‌های سازمان ملل بر ایران که پیشتر لغو شده بودند، استقبال می‌کند و تحریم‌ها متعاقب فرایند اسنپ‌بک (ساز و کار ماشه ) ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بازگشته‌اند.  آمریکا در 20 آگوست درباره عدم اهتمام ایران به تعهدات برجامی‌ به رئیس شورای امنیت اطلاع داده و از امروز تمام مفاد قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵ و ۱۹۲۹ که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی شده بودند، دوباره فعال شده‌اند.

آمریکا این تصمیم قاطع را گرفت. زیرا علاوه‌بر عدم اجرای تعهدات برجامی توسط ایران، شورای امنیت هم محدودیت تسلیحاتی بر ایران را تمدید نکرد. موضوعی که برای ۱۳ سال در جریان بود. انفعال شورای امنیت می‌توانست راه را برای ایران جهت خرید تمام انواع تسلیحات متعارف در 18 اکتبر هموار کند.

جهان خوش‌شانس بود که آمریکا اقدام مسئولانه‌ای برای جلوگیری از رخ دادن چنین چیزی را انجام داد. طبق حقوق خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱، فرایند اسنپ‌بک را آغاز کردیم تا عملاََ تمام تحریم‌های ملغی‌شده سازمان ملل از جمله محدودیت تسلیحاتی را احیا کنیم. به تبع این اقدام، جهان امن‌تر خواهد بود.

از تمام اعضای سازمان ملل انتظار می رود به صورت کامل به الزامات اجرای این اقدامات پایبند باشند. در غیر این صورت آمریکا آماده است از اختیارات داخلی برای اعمال عواقبی بر آنها استفاده کند و مطمئن شود ایران از عواید فعالیت‌های ممنوع‌شده توسط سازمان ملل، بهره‌مند نمی‌شود.

علاوه بر محدودیت تسلیحاتی محدودیت‌هایی مانند تعامل با ایران در فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و بازفرآوری، ممنوعیت ساخت و آزمایش موشک بالستیک توسط ایران و تحریم‌ها بر انتقال فناوری‌های مرتبط با هسته‌ای و موشکی به ایران می‌شود.

در روزهای آینده، گستره‌ای از اقدامات بیشتر برای تقویت اجرای تحریم‌های سازمان ملل و همچنین پاسخگو کردن ناقضان اعلام می شود و کارزار فشار حداکثری بر ایران ادامه دارد تا زمانی که ایران به توافق فراگیر جهت مهار کردن تهدیدات اشاعه و توقف آشوب‌پراکنی برسد.

براساس این گزارش،

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام