تورم عربستان با وجود سقوط قیمت نفت شش درصد بیشتر شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تریدینگ اکونومیکس، متوسط شاخص بهای مصرف‌کننده در عربستان تا پایان ماه آگوست (مرداد) به ۶.۲ درصد رسید که ۴.۱ درصد بیشتر از تورم ثبت شده در فوریه ۲۰۰۹ بوده است.

بر اساس این گزارش، بیشترین تورم مربوط به بخش مواد غذایی و نوشیدنی، خدمات، رستوران و هتلداری با ۱۳.۵، ۹.۲ و ۷.۶ درصد و کمترین مربوط به حمل و نقل، پوشاک و ارتباطات با منفی ۲.۴، منفی ۰.۵ و منفی ۰.۳ درصد بوده است.

جسون تووی کارشناس بازارهای نوظهور در موسسه کپیتال اکونومیکس گفت: نرخ تورم در بخش مواد غذایی کماکان روندی صعودی داشته که احتمالا بخشی از آن به دلیل قرنطینه ها و تمایل مردم به ذخیره سازی اقلام است. انتظار می رود با توجه به اجرایی شدن لایحه افزایش مالیات بر ارزش افزوده، نرخ تورم به سرعت افزایشی شود.

با توجه به کاهش درآمدهای دولت و سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی، عربستان اعلام کرده از ابتدای این ماه نرخ مالیات بر ارزش افزوده را به ۱۵ درصد افزایش داده است. کسری بودجه دولت نیز طی ماه های اخیر همواره صعودی بوده و میزان ذخایر ارزی در ماه می به پایین ترین سطح طی دهه اخیر رسید.

نرخ تورم عربستان در ماه آگوست  ۰.۲ درصد اندازه گیری شده که نسبت به ماه قبل ۰.۵ درصد افزایش داشته است. متوسط نرخ تورم طی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۴۶ درصد بوده که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به ژوئیه ۲۰۰۸ با ۱۱.۱ درصد و کمترین، فوریه ۲۰۱۹ با منفی ۲.۲ درصد بوده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام