تعهد تحویل ریل "ذوب" برای ۶ محور مهم و تمرکز بر تامین داخل

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهرداد تولائیان درخصوص آخرین وضعیت تولید ریل ذوب آهن و دریافت گواهینامه استاندارد ملی برای تولید اظهار داشت: در حال حاضر استاندارد ریل مورد استفاده در دنیا EN13674 است که ریل تولیدی ذوب آهن نیز طبق آن است و هفته گذشته نیز گواهینامه استاندارد ملی برای ریل دریافت شد.

وی افزود: از نظر کیفیت امکان صادرات محصول ریل ذوب آهن وجود دارد. با توجه به نیازهای داخل و قراردادهای موجود برای تحویل ریل این شرکت در سال جاری برنامه ای برای صادرات ریل ندارد و با توجه به تعهدات موجود اولویت، تامین نیاز داخل است تا وزارت راه ناچار به واردات ریل نشود. تا نیمه نخست سال آینده ذوب آهن تعهد تحویل ریل برای 6 محور مهم را در دستور کار قرار دارد. با توجه به سیاست وزارت راه بر توسعه حمل و نقل ریلی، ذوب آهن با توجه به نیازهای موجود می تواند 100 درصد نیازهای ریلی داخل را تامین کند و در این خصوص با وزارت راه در تعامل و هماهنگی کامل قرار دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: شرکت ذوب آهن اکنون برای تمام پروژه هایی که تا یک سال و نیم آینده در برنامه وزارت راه است، قرارداد منعقد کرده و ماهانه با دستور این وزارتخانه برای محورهای مختلف ریل را ارسال می کند. در دنیا برای محصولات استانداردهای زیادی تعریف شده، زمانی که یک محصول برای نخستین بار در داخل تولید می شود با توجه به اینکه در آینده رقبایی وارد بازار می شوند، استانداردی طبق استانداردهای جهانی برای آن تعریف می شود تا محصول کیفی وارد بازار شود.

تولائیان با بیان اینکه در حال حاضر ذوب آهن برای صادرات ریل با استاندارد DE اروپا در تلاش است، عنوان کرد: زمانی که محصول جدیدی تولید می شود استاندارد آن باید با استانداردهای آن کشور و منطقه تطابق داده شود و بعد از دریافت استاندارد ملی برای صادرات آن تلاش می شود. اگر در آینده مجموعه و کارگاه دیگری اقدام به تولید ریل کرد، ملزم به رعایت این استانداردها خواهد بود تا هر نوع ریلی وارد بازار نشود.

وی اضافه کرد: با وجودی که ذوب آهن رقیبی در تولید ریل ندارد به عنوان تنها فروشنده به بورس کالا ورود کرده و خریداران براساس قیمت تعیین شده محصول مورد نظر را خرید می کنند. راه آهن خرید ریل مورد نیاز را از طریق مناقصه انجام می دهد که ذوب آهن در تمام مناقصه ها شرکت و تنها برنده آن است البته شرکت های کوچکی وجود دارند که نیازمند ریل گذاری در کارخانه و مجموعه هستند که بدون برگزاری مناقصه، ریل مورد نیاز را از بورس کالا خرید می کنند.

معاون بهره برداری ذوب آهن درخصوص قیمت گذاری ریل در بورس کالا گفت: برای اینکه در حق خریداران اجحاف نشود و ذوب آهن متهم به انحصار نشود، ریل تولیدی این شرکت در بورس کالا عرضه و فروخته می شود. قرار است تا پایان سال ذوب آهن براساس مجموعه قراردادها 100 هزار تن ریل را تحویل دهد. در حال حاضر تولید ماهانه ریل ذوب آهن 5 هزار تن است اما به نظر می رسد تا پایان ماه جاری بیش از 7 هزار تن تولید ریل داشته باشیم و پیش بینی می شود در نیمه دوم سال تولید ماهانه ریل بین 7 تا 10 هزار تن افزایش یابد.

تولائیان درخصوص دیگر محصولات تولیدی نیز توضیح داد: ذوب آهن در بازار میلگرد زیاد فعالیتی ندارد و اکنون تنها 10 درصد میلگرد تولید داخل متعلق به این شرکت است همچنین 70 درصد تیرآهن بازار متعلق به ذوب آهن است. تمرکز بر تولید محصولاتی شبیه ریل، فولادهای صنعتی و فولادهایی که در داخل تولیدکننده آنچنانی ندارد، گذاشته شده و تولید این محصولات همچون آرک های صنعتی، ریل معدن، ریل، فولادهای مورد نیاز صنایع مس و ... طی سال گذشته در سبد تولیدات ذوب آهن 2 درصد بود که طی پنج ماهه نخست سال جاری به 4 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه شهرسازی ریل پایه یکی از سیاست های مهم وزارت راه است، گفت: ذوب آهن قرارداد تحویل 3 هزار تن ریل به پروژه مترو بهارستان را دارد و تاکنون 600 تن این محموله را تحویل داده و بقیه آن طبق برنامه کارفرما تحویل داده خواهد شد. همچنین از بقیه قطارهای شهری تقاضای ریل داریم و اکنون به دنبال عقد قرارداد در این خصوص هستیم.سیاست موجود وزارت صنعت جلوگیری از واردات ریل مترو و راه آهن است. اگر هر مجموعه ای تمایل به واردات ریل داشته باشد تا زمانی که ذوب آهن تاییدیه کتبی آن مبنی بر نداشتن شرایط تولید را صادر نکند، وزارت صنعت نیز مجوز واردات ریل را نخواهد داد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام