نارضایتی سهامداران از عدم اتمام اصلاح و انتظار انجام ۶ اقدام برای بهبود

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: آنچه که این چند روز شاهد هستیم نارضایتی اغلب سهامداران از عدم اتمام روند اصلاحی دو ماه اخیر و افت و خیز بالای بازار سرمایه است به ویژه آنکه بازارهای رقیب روند صعودی را ادامه می دهند.

گرچه در یک ماه اخیر راهکارها و وعده‌های زیادی برای حمایت از بازار سرمایه مطرح شده لکن هیچ کدام نتوانسته روند شاخص‌کل را به مدار مثبت باز گرداند. دیروز در حالی پذیره نویسی برای خرید صندوق پالایشی یکم به پایان رسید که روند قیمتی نمادهای پالایشی نزولی بود و امروز نیز اغلب نمادهای حاضر در صندوق به صف فروش رسیدند. در این بین امید افرادی که در این پذیره نویسی شرکت کردند، حمایت دولت از نمادها و بازگشت کلی بازار در فرصت یک ماهه تا زمان مجاز شدن خرید و فروش واحدهای این صندوق است.

امید است اقداماتی نظیر حمایت دولت از بازار از طریق صندوق توسعه ملی، الزامی شدن بازارگردانی برای تمام شرکت‌ها، عرضه اختیار فروش‌ها، خرید سهام خزانه توسط شرکت‌ها، امکان فروش ارز صادراتی به قیمت بازار و بهبود گزارش عملکرد شرکت ها بتواند در میان مدت روند بازار را عوض کند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل با کاهش 57 هزار و 88 واحدی به کانال یک میلیون و  595 هزارتایی و شاخص هم وزن با کاهش 6 هزار و 175 واحدی به کانال 415 هزار و 909 واحد رسیدند.  نماد‌های " فارس، فولاد، فملی " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 5.5 و 3.5 هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات متعلق به نماد " پترول" با  513 میلیارد تومان بود.

در معاملات امروز بالغ بر 90 درصد نمادها به صف فروش رسیدند. در گروه بانکی نمادهای "وبملت ، تجارت " با صف فروش به کار پایان دادند و نماد "وبصادر" بابت افشای اطلاعات با اهمیت درخصوص عرضه اولیه سهام سرمایه گذاری مالی سپهرصادرات متوقف بود. در گروه فلزات، معاملات "فملی ، فولاد " با صف فروش به پایان رسید. نمادهای گروه  پالایشگاهی همچون " شتران، شپنا، شبریز" با صف فروش همراه شدند و معاملات "شبندر" در محدوده منفی 5 درصد تا مثبت یک درصد نوسان داشت. در گروه خودرویی نمادهای "خودرو ، خساپا" هر دو صف فروش سنگینی داشتند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها نوسان منفی اندکی داشتند. مس در محدوده 6804 دلار ، روی به 2500 دلار و هر انس طلا به 1937 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 42 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI  نیز به 40.47 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 27 هزار و 250 تومان معامله می‌شود. قیمت سکه نیز حدود 13 میلیون و 50 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

معاونت عملیات بورس تهران با صدور اطلاعیه‌ای از مدیران عامل شرکت‌های بورسی خواست نسبت به معرفی بازارگردان و انجام بازارگردانی حداقل 6 ماهه اقدام کنند.

مهدی صادقی نیارکی در جلسه کمیته خودرو گفت: در راستای اجرای مصوبات کمیته خودرو و به منظور مدیریت بازار و افزایش عرضه ، ایران خودرو با 18 هزار دستگاه و سایپا با 7 هزار دستگاه بصورت ماهانه و پایان سال اقدام به فروش فوق العاده اینترنتی با زمان تحویل حداکثر سه ماه خواهند کرد.

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اثر عرضه خودرو در بورس کالا گفت: بازار خودرو با حذف تقاضای کاذب و مشخص شدن اثر نرخ ارز بر بهای تمام شده ، ساماندهی می‌شود.

سعید اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس گفت: سامانه جدید صدور کدهای PRX به زودی راه اندازی می شود. با شروع کار این سامانه، زمان صدور کدهای سبدگردانی به کمتر از سه روز می‌رسد.

هیات دولت با فروش حداکثر تا ۱۸ هزار میلیارد تومانی سهام برای متناسب سازی دریافت های بازنشستگان و مستمری بگیران و افزایش سهام چهار پالایشگاه حاضر در دومین ETF از ۲۰ به ۳۰ درصد موافقت کرد.

رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد: اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه منجر به چاپ پول نمی شود. قرار است این سپرده‌گذاری از تسهیلاتی که این صندوق سال‌های گذشته داده و اکنون بازپرداخت آن به صورت ریال انجام می‌شود، صورت گیرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام