آخرین مواضع و شرط ایران برای مذاکره با آمریکا : اول انجام تعهدات ، بعدا" توافق

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف در جلسه دیروز اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه بایدن اعلام کرده در صورت پیروزی به برجام بازخواهد گشت اما مذاکره را برای تحکیم این توافق با گسترش دوره‌های زمانی برخی موضوعات آغاز خواهد کرد در این صورت ایران در این مذاکرات حضور خواهد یافت ، گفت : ایران عضو مشارکت‌کننده برجام است که مقررات برجام را رعایت می‌کند، بیشترین خویشتنداری و صبر را به خرج داده است.

وی ادامه داد: اما آمریکا اینگونه نیست و کاملا" بد عمل کرده است. بنابراین باید نشان دهد به این توافق متعهد است و بار دیگر آن را نقض نمی‌کند و درخواستی خارج از توافق ندارد. آمریکا بدون هیچ دلیلی از برجام خارج شد و خسارات زیادی به مردم ایران وارد کرد. به طوریکه امروز ایران حتی قادر نیست واکسن آنفلوآنزا تهیه کند .

این مقام مسئول افزود: برای ایران فرقی نمی کند چه کسی رئیس جمهور آمریکا باشد . مهم رفتار است. آمریکا به طور کامل نامسئولانه و خطرناک در جامعه بین‌المللی عمل کرده و باید به اعضای برجام به ویژه ایران ثابت کند به تعهدات توافق عمل خواهد کرد.

ظریف درباره شرایط اقتصادی ایران و بازگشت به مذاکره با بایدن هم توضیح داد: هیچ کسی در موضعی قرار ندارد که شرطی را قرار دهد. ایران هرگز برای مذاکره تردید نداشته اما درباره آنچه که پیش از این مذاکره شده دوباره گفت‌ و گو نمی‌کند. آمریکا باید واقع‌ بین باشد و به دلیل اینکه قدرت بزرگی است نمی‌تواند به دیگران دیکته کند.

وی تاکید کرد: برای توافقی که انجام شده، دیگر مذاکره نمی‌کنیم. در این توافق همه خواست های ایران ، آمریکا و اروپا محقق نشد. بنابراین آمریکا  نمی‌تواند بگوید باید همه خواسته ها را به دست آوردو . حسن نیت ، اساس هر توافق بین‌المللی است. بنابراین آمریکا باید تعهدات تحت برجام را آغاز و سپس درباره موضوعات دیگر توافق صحبت کند. در فارسی می‌گوییم نخست برادری را ثابت کن بعد ادعای میراث داشته باش .

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام