دلایل سقوط مجدد شاخص و معرفی دو راهکار خروج از بحران بدون صرف هزینه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید عظیمی درباره شرایط هفته های اخیر بازار سهام که با ادامه ریزش قیمت ها و سقوط شاخص به کانال 1.5 میلیون واحدی همراه شده به ایرنا گفت: بازار در مرحله فشار فروش و شکست حمایت‌های قبلی بوده و پیش بینی می شود نوسان در کوتاه‌مدت ادامه دار و شاید تا انتخابات آمریکا پابرجا باشد.

وی ادامه داد: عامل اصلی ریزش مجدد شاخص ناشی از دو عامل است. نخستین عامل ، رشد قیمت دلار است که تا مرحله‌ ای می‌تواند محرک قوی در روند صعودی شاخص ، عامل افزایش سود شرکت‌ها و افزایش تقاضا باشد اما افزایش مکرر و بی رویه دلار تبدیل به عاملی مخرب برای بورس و منجر به نگرانی‌ها و ایجاد خطر می‌شود.

این کارشناس افزود:تا هفته گذشته افزایش قیمت دلار، محرکی برای رشد دوباره بازار سهام بود اما از روز گذشته به دلیل اینکه قیمت سکه و دلار با جهش غیرمنتظره‌ای همراه شد دیگر نمی‌توان آن را محرک روند صعودی شاخص بورس دید. زیرا این افزایش با برخی از ابعاد سیاسی همراه است.

عظیمی با اشاره ارزش حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان صف‌های فروش دیروز بازار درباره دیگر عامل موثر در افت اخیر شاخص بورس توضیح داد: پیگیری مجلس و سازمان بورس برای حمایت از برخی نمادها از بین ۶۰۰ نماد منجر به افت شدید شاخص بورس شد و در دو هفته اخیر ۷۰ درصد از سهام دارای صف فروش شدند. بنابراین موج دوم فروش به تبعیت از ۳۰ شرکت بزرگی بود که تا چند روز گذشته در مدار صعود قرار داشتند.

دو راهکار خروج بورس از بحران بدون صرف هیچ هزینه

این کارشناس افزود: یکی از راهکارهایی که می‌تواند کل بازار را به راحتی نجات دهد، عرضه خودرو در بورس کالا است. چون محصولات سایپا و ایران خودرو با قیمت‌های بسیار پایین و ۱۰۰ و ۶۰ میلیون تومانی در صورت‌های مالی درج می شود (در برابر قیمت بیش از ۶۰۰ میلیون تومانی بازار) و در صورت عرضه محصولات در بورس کالا ، وضعیت سهام صنعت خودرو و مجموع یازار بهتر شده و رانت سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی از بین می رود .

عظیمی با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا منجر به قیمت‌گذاری از طریق عرضه و تقاضا خواهد شد، تاکید کرد: این امر باعث می‌شود ایران خودرو و سایپا در ابتدا فروش‌هایی را که به ثبت می رسانند نزدیک به قیمت بازار باشد و بازدهی حداقل ۲۰۰ درصدی به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: این اقدام از جمله راهکارهایی است که دولت می‌تواند بدون هیچ هزینه اضافه‌ای ، جو مثبتی را در بازار ایجاد کند. چرا که بازگشت سهام خودرویی‌ها به مسیر صعودی ، می‌تواند باعث روند صعودی کل بازار شود. دیگر پیشنهاد برای بهبود اوضاع بحرانی بازار سرمایه ، آزادسازی شناور شدن نرخ فروش محصولات خودرو است که بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به سهم حداقل ۸۰ درصدی هلدینگ‌ها در بازار ، افزود: اگر چند حقوقی مهم به جای هزینه برای حمایت از هلدینگ اصلی خود با هزینه بسیار کمتر ، سهام و زیر مجموعه را هدایت کنند ، می توان شاهد افزایش NAV و رشد قیمت ها بود .

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام