پیش بینی بازگشت رونق به بورس + معرفی ۵ صنعت مقبول/ عوامل ایجاد ترس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرزاد نبی زاده درباره نوسان شاخص طی روزهای اخیر به فارس گفت: بازار سرمایه برای خرید و فروش است و بر اساس عرضه و تقاضا و ارزشمندی سهام پایه‌گذاری شده و باید اجازه دهیم تا ساز و کار عرضه و تقاضا بازار را به تعادل برساند. تجربه نشان داده برخی جهت‌گیری‌ها چه در بورس ایران و چه در بورس‌های جهانی نتیجه معکوس داده، پس از نوسانات فعلی هم عبور خواهد کرد.

وی افزود: بازار سرمایه در پائیز با نوساناتی همراه است اما در صورت عملکرد درست متولیان در مدیریت مشکلات موجود در پایان این فصل به تعادل رسیده و به مسیر رشد و رونق باز می‌گردد. فشار ورود نقدینگی و افزایش ضریب نفوذ بازار سهام به یکباره در بین توده مردم که از ابتدای سال جاری اتفاق افتاد، سبب شد این بازار از روال منطق و عقلانیت لازم خارج شود. وجود حداقل 15 میلیون کد بورسی فعال در بازار سهام حکایت از ورود قشر جدیدی داشت که متاسفانه حرفه‌ای و تحلیل گر نبوده و عمدتا دنباله رو بودند.

این کارگزار بورس ضعف در بکارگیری سبدگردان‌ها، مشاوران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت معاملات تازه واردین به بورس را از عوامل بوجود آمدن جو سنگین ترس و نگرانی بخصوص در زمان افت شاخص‌ بورس ذکر کرد و ادامه داد: خوشبختانه تقویت این ابزارها در دستور کار و برنامه‌های کوتاه مدت سازمان بورس قرار گرفته و قرار است صندوق ها و سبدگردان های جدید وارد عرصه شوند.

نبی زاده عنوان کرد: پیش از این چنین اقداماتی را به سازمان بورس پیشنهاد کرده بودیم و معتقدیم می‌توان سازو کارهایی را اتخاذ کرد که سهامداران خرد و تازه وارد، مستقیما وارد عرصه معاملات نشوند و از طریق نهادهای مذکور و بصورت غیر مستقیم اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. سازمان بورس می‌تواند الزامات قانونی لازم و مشوق های موثر را در این باره به اجرا بگذارد به گونه‌ای که افراد تازه وارد از فیلترهایی عبور کنند و کدهای جدید بطور مستقیم وارد بورس نشوند و سرمایه‌های کم به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها هدایت شوند.

وی با اشاره به اینکه برخی رخدادهای بین المللی موقتا چشم اندازهای پیش روی بازار را با ابهام روبرو کرده، اضافه کرد: همچنان بسیاری از صنایع در بازار مانند سهام کانی‌ها، فلزی، پالایشی، پتروشیمی و دارویی دارای ارزش ذاتی بوده و می‌توان از سرمایه‌گذاری در آنها نتایج خوبی گرفت. به سهامداران خرد توصیه‌ می شود هیچ گاه بازار سهام را در کوتاه مدت نبینید، سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در بورس پاسخگو نبوده و برای حصول نتیجه باید به این بازار نگاه میان و بلند مدت داشت.

مدیرعامل کارگزاری دلیران پارس با اشاره به فراز و نشیب‌های بازار سرمایه طی 20 سال اخیر تحت تاثیر رخدادهای سیاسی و اقتصادی مختلف گفت: بازار این دوره ها را نیز تجربه کرده و افرادی که صبر داشته باشند، سود خواهند برد. نقش بورس در اصلاح ساختارهای اقتصادی و تامین سرمایه بسیار مهم ارزیابی می شود. متاسفانه شرکت‌های بورسی از روزهای پررونق بازار بهره‌ای نبردند و قانون افزایش سرمایه از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم دیر در دستور کار متولیان امر قرار گرفت.

نبی زاده لزوم افزایش سرمایه از محل آورده سهامداران را امری ضروری جهت توسعه و رونق اقتصاد و اجرای آن را پس از اصلاحاتی که از طریق تجدید ارزیابی در ساختار مالی شرکت ها ایجاد شد، محرکی در راستای رشد اقتصادی دانست. ضمن اینکه با جذب نقدینگی توسط شرکت ها هدف اصلی بازار سرمایه به عنوان بستر تامین مالی نیز محقق خواهد شد. باید هر چه سریعتر راهکارها و بسترهای لازم ایجاد شود تا شرکت ها بتوانند با بازگشت اقبال به بازار، نسبت به افزایش سرمایه اقدام کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام