انتقاد از حذف نوسانگیری روزانه در بورس/ دو بازار رقیب تورم را پوشش نمی دهند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن عباسی مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه گذاری ابن سینا مدبر با اشاره به تصمیم اخیر شرکت بورس مبنی بر ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه تا اطلاع ثانوی به تسنیم گفت: اگر بازار سرمایه را مانند یک موتور در نظر بگیریم، نوسانگیران مانند روانکارهایی بودند که حرکت پیستون در این موتور را راحت‌تر می‌کردند. این ممنوعیت باید لغو شود چرا که دستورالعمل جدید باعث کاهش قدرت نقدشوندگی و سرعت گردش پول می‌شود.

وی افزود: در همه‌جای دنیا بخش بزرگی از حجم معاملات را این‌گونه معاملات رقم می‌زند. در مواقع برگشتی این معاملات به تعادل بازار کمک می‌کند و به نوعی یک نیروی اهرمی و کمکی برای بازارگردانی است. اگرچه ممنوعیت نوسانگیری روزانه صرفا باعث منفی‌های این روزهای بورس نیست اما لغو این ممنوعیت به بازار کمک شایانی خواهد کرد. البته با تصویب این دستورالعمل سعی بر این بوده فشار فروش بازار گرفته شود ولی همزمان جذابیت و نقدشوندگی بازار برای معامله‌گران روزانه کاهش پیدا کرده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: چند ماه قبل عده‌ای بدون تحقیق و مطالعه درخصوص بورس و ریسک و نوسانات آن جلوی کارگزاری‌ها صف بسته بودند که وارد بورس ‌شوند این در حالی است که سیاست‌ها هم به گونه‌ای در این زمینه تشویق‌کننده بود. حالا هم همان عده در حال خروج از بورس هستند البته خرده‌ای بر این افراد نمی‌توان گرفت، زیرا به دنبال سپر تورمی برای حفظ ارزش دارایی‌ها بوده و هستند.

عباسی عنوان کرد: عده‌ای از این افراد در آن مقطع زمانی نمی‌دانستند بازار سرمایه همیشه صعودی نیست و به همین دلیل فقط خریدار بودند. در شرایط کنونی نیز عده‌ای فکر می‌کنند بازار سهام همیشه نزولی است و به هر قیمتی در حال فروش سهام هستند. این روزها در نقطه‌ مقابل آن روزها که بازار پیاپی مثبت بود هستیم و در هیجانات فروش قرار داریم.

وی اضافه کرد: طی چند ماه گذشته شاهد این بودیم اقشار مختلف جامعه با فروش اموال و دارایی از جمله مسکن و خودرو وارد بورس می‌شدند و حالا همه سهام را می‌فروشند و مسکن و ماشین حبابی می‌خرند! خانه و ماشین در این قیمت‌ها خریدنی نیست، رکودی چند ساله در انتظار مسکن است که تقریبا همزمان با روی کار آمدن دولت جدید شروع خواهد شد.

عباسی افزود: ضمن اینکه خودروهای بی‌کیفیت داخلی و محصولات با فناوری چند سال پیش خارجی هم نمی‌تواند سپر تورمی باشد. توضیح شرایط بازار سرمایه و ارزندگی سهام با توجه به قیمت ارز و فروش شرکت‌ها به افرادی که ترسیده‌اند، مشکل است و بازار سهام در نهایت این تجربه را به معامله‌گران خواهد آموخت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام