معاملات الگوریتمی به بازار برمی گردد / علت اصلاح شاخص

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدحسن ابراهیمی سرو علیا با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما گفت: متغیر های کلان اقتصادی از زمانی که شاخص شروع به اصلاح کرد تغییر خاصی نداشته است و حتی برخی از عوامل که بر روی بازار سرمایه تاثیر مثبت دارد افزایشی بوده اما با این حال شاهد اصلاح شاخص هستیم.

وی افزود: در حالی رشد تولید و فروش شرکت‌ها در سال جاری نسبت به دوره مشابه قبل بهتر شده که باید کمی صبر کرد و تحت تاثیر رفتار هیجانی قرار نگرفت . نرخ ارز همیشه بر روی بازار سرمایه تاثیرگذار بوده و اکنون در مقایسه با زمان اوج شاخص، افزایش یافته است. بنابراین علت اصلاح شاخص ناشی از هیجانات است.

این عضو هیات مدیره سازمان بورس ادامه داد: سهام خزانه، اوراق تبعی فروش و بازارگردانی و بازارسازی از جمله اقداماتی است که از حدود دو هفته پیش مطرح شده و ارکان بازار سرمایه از جمله شرکت بورس، فرابورس و سازمان بورس ملزم هستند شرکت‌ها را به اجرای این اقدامات متعهد کنند. ۲۲ ناشر هم اوراق تبعی فروش را منتشر کرده‌اند .

ابراهیمی سرو علیا عنوان کرد: ۱۰ شرکت هم متقاضی سهام خزانه بوده و سه شرکت بزرگ این اوراق را منتشر و از این ابزار استفاده کردند . شرکت بورس تهران نیز تا دهم همین ماه به شرکت‌ها اجازه داده قرارداد بازارگردانی را نهایی کنند. ضمانت اجراهایی هم برای اجرای این مصوبه از جمله تذکر، اخطار، جریمه نقدی، محرومیت از تصدی هیات مدیره، سلب صلاحیت و لغو پذیرش در نظر گرفته شده است.

وی درباره معاملات الگوریتمی هم توضیح داد: ممکن است سرمایه گذاران در معاملات الگوریتمی در جاهایی توسط ابزارها در سرخط خرید یا فروش قرار گیرند. به همین علت این معاملات را برای مدت کوتاهی متوقف کردیم اما در آینده نزدیک آن را به بازار بر می‌گردانیم.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام